De ambitieuze visie van Microsoft op de toekomst van gaming bestaat niet uit een duur en hoogtechnologisch kastje onder je televisie. De toekomst is het Netflix-model.
Net zoals je via Netflix films en televisie kunt kijken op welk apparaat dan ook, kun je met een streamingdienst voor games altijd de mooiste en beste videogames spelen op je telefoon, tablet, laptop of tv. Zonder dat je daar een speciale spelcomputer voor nodig hebt.
Met het ‘Project xCloud’ wil Microsoft de standaard worden als streamingdienst voor games. En in 2019 komt de dienst op de markt.
Hier alles wat we op dit moment weten over het ambitieuze plan van Microsoft om de manier waarop we gamen te veranderen:
Het doel van Project xCloud: meer mensen bereiken die games spelen.
"Er zijn momenteel 2 miljard mensen op de wereld die videogames spelen. We gaan geen 2 miljard gameconsoles verkopen", zei Xbox-baas Phil Spencer in juni 2018 in een interview met Business Insider. "Veel van die mensen hebben geen televisie en een groot aantal ook geen computer. Voor veel mensen is hun telefoon hun computer", legde hij uit. "Het gaat er echt om de klanten te bereiken op de plek waar ze zijn en op de apparaten die ze hebben."
De beste manier om dat te doen is de lat te verlagen om toe te treden tot de wereld van gaming. Zo vormen het niet bezitten van een tv en/of gameconsole en het gebrek aan een stabiele internetverbinding barrières die Microsoft moet slechten om de potentiële klantenkring te vergroten.
Datzelfde gold voor de verschuiving van dvd's – fysieke media – naar streamingdiensten en digitaal entertainment. Dankzij smartphones en het digitaliseren van vele media zijn nu veel meer mensen in staat films en televisie te kijken.
Aangezien games vaak heel wat ruimte en rekenkracht gebruiken, wordt met alleen digitaliseren maar een kleine groep met hoogwaardige apparaten bereikt, terwijl het beschikbaar maken van grote en mooie games via streaming echt het verschil kan maken.
De concurrentie: belangrijke andere techbedrijven als Amazon, Verizon, Google en Sony richten zich ook op streamingdiensten voor games.
Bijna elk belangrijk techbedrijf is op dit moment aan het werken aan een bepaalde vorm van streamingtechnologie voor games.
Sommige bedrijven hebben dat al openbaar aangekondigd of zijn zelfs al begonnen, zoals Google's Project Stream en Sony's PlayStation Now, terwijl het bij andere zoals Verizon en Amazon nog weinig meer is dan geruchten. Maar de concurrentiestrijd is hoe dan ook hevig, en dat is nog zacht uitgedrukt.
Microsoft en Google zijn hun streamingdiensten aan het testen met een beperkte groep van uitgenodigde gebruikers. Het Project Stream van Google heeft aangetoond grote en bekende games als Assassin's Creed Odyssey te kunnen streamen in webbrowsers.
Microsoft heeft "openbare testen" van Project xCloud aangekondigd voor 2019, maar heeft nog geen specifieke data genoemd. Het bedrijf doet al wel tests op uitnodiging.
Sony is intussen bezig met een streamingdienst op abonnementsbasis in PlayStation Now. De dienst stelt gebruikers in staat om op de de PlayStation 4 of PC games van de PlayStation 2, 3 en 4 te spelen zonder download. Die service kost in Nederland 16,99 euro per maand en in de VS 20 dollar per maand of 100 dollar per jaar.
Hoe Microsoft het wil doen:
Zoals hierboven te zien heeft Microsoft al over de hele wereld datacentra, en dat helpt enorm om aan de eisen voor het streamen van videogames te kunnen voldoen.
Voor Netflix en Hulu is het relatief makkelijk om videodata te streamen op je televisie, smartphone, laptop, pc of welk ander apparaat dan ook. Als je een stabiele internetverbinding hebt kan je waarschijnlijk zelfs op je smartphone video streamen. Soms moet er even gebufferd worden of wordt de kwaliteit minder, maar het is toch lekker om tijdens de lunchpauze even je favoriete serie te kunnen kijken.
Maar dat soort probleempjes worden ineens wel een echt probleem als je een game aan het spelen bent. Microsoft probeert dit zo veel mogelijk op te lossen door gebruik te maken van zijn wereldwijde netwerk van datacentra en spelers geografisch aan elkaar te koppelen op basis van de dichtstbijzijnde verbinding.
Waarom Microsoft denkt te slagen:
Volgens CEO Satya Nadella van Microsoft heeft zijn bedrijf een groot strategisch voordeel met zijn gametak Xbox. "We hebben een enorme catalogus van eigen games."
Hij wees ook op een dienst als Xbox Live, die tientallen miljoenen gebruikers trekt die daar maandelijks voor betalen. En hij stelt ook dat de synergie tussen Windows en Xbox in het voordeel werkt van Microsoft: "We hebben een heel stevige positie aangezien we zowel een console-tak als een pc-tak hebben."