Microsoft heeft de aanval ingezet op de grootste kracht van Firefox: privacy. De Firefox browser beschermt de privacy van de gebruiker doordat alle privé-informatie, van cookies tot surfgeschiedenis, echt helemaal van de computer verwijderd wordt, als de gebruiker dat wil.
Maar Microsoft lijkt met de nieuwe Internet Explorer 8 (IE8) nog een stap verder te willen gaan. Het biedt de mogelijkheid om de privé-gegevens ook helemaal af te schermen voor de websites die bezocht worden.
Dat kan een grote klap betekenen voor Google. Dat bedrijf biedt websites via bijvoorbeeld Google Ads immers de mogelijkheid om geplaatste advertenties helemaal af te stemmen op de voorkeuren van de bezoekers.
Iemand die veel websites over windsurfen bezoekt, en daarnaar zoekt op zoekmachine Google.com, kan op een andere website geconfronteerd worden met advertenties over windsurfmaterialen. De zoekgeschiedenis van de gebruiker staat immers opgeslagen in de browser.
Google kan aan de hand van die zoekgeschiedenis bepalen dat de bezoeker interesse heeft in windsurfen, en dus advertenties van aanbieders van windsurfmaterialen laten zien.
IE8 biedt, volgens diverse gespecialiseerde media die de testversie hebben gerecenseerd, de mogelijkheid om die zoekgeschiedenis-informatie helemaal te blokkeren. Daardoor komt een
belangrijke omzetstroom van Google in gevaar. Want wat is voor websitebeheerders dan nog het nut van het opnemen van advertentieruimte voor speciaal op de gebruiker toegespitste advertenties op de website?
Met de innovatie van Microsoft is de geest straks uit de fles. Het marktaandeel van Internet Explorer schommelt rond de 75 procent. De grootste concurrent, Mozilla's Firefox, heeft ongeveer 20 procent van de markt in handen. Microsoft biedt updates van Internet Explorer automatisch aan via de Windows Updater, dus de verspreiding van IE8 zal razendsnel gaan.
Als straks 75 procent van de browsers geen informatie meer biedt over de bezoekers van websites, dan hebben aanbieders van advertentieruimte - en de eigenaren van de websites - duidelijk een groot probleem.
Mozilla kan dan niet achterblijven en zal als de wiedeweerga dezelfde functionaliteit in de nieuwe versies van Firefox stoppen. En niet alleen om IE8 bij te benen in populariteit.
Want Microsoft heeft straks een belangrijke troef in handen. Het kan ongetwijfeld bepalen welke stukjes informatie wel, en welke niet geblokkeerd worden. Microsoft kan bedrijven als Google of Yahoo wellicht de mogelijkheid bieden om alleen voor Google of Yahoo belangrijke informatie niet te blokkeren. In ruil voor een bepaald bedrag, uiteraard.
Internet Explorer 8 zal vermoedelijk dit najaar op de markt gebracht worden.