COMMENTAAR – We bouwen tegenwoordig auto’s die zelf rijden, maken drinkwater van poep en landen op een komeet die miljoenen kilometers van de aarde verwijderd zijn rondjes om de zon draait. Maar een tijdmachine, die hebben we nog niet uitgevonden.
Toch leek het afgelopen week even alsof we in de jaren negentig waren beland. Na jarenlang trend op trend te hebben gemist, is Microsoft ineens het coolste jongetje van de klas. Woensdag onthulde het bedrijf de Hololens, een computerbril die de wereld verrijkt met hologrammen. Zo kun je rondlopen op Mars, virtueel een auto leren repareren of koken met het recept letterlijk voor je neus.
Het tijdschrijft Wired kreeg een voorproefje en was onder de indruk. Er kan dus wel degelijk iets baanbrekends komen uit de laboratoria in Redmond, anders dan buigbare muizen en iPod-klonen.
Goede timing Microsoft
Microsoft is voor de verandering eens precies op tijd. Virtual reality-brillen zijn hip. Zo hip dat Mark Zuckerberg het vorig jaar nodig vond om een hele reële, maar onrealistisch grote zak geld op tafel te leggen voor Oculus Rift.
Ook Sony, Samsung en Google werken aan dergelijke brillen, maar Microsoft stal deze week vanuit het niets de harten van techfanaten. De monopolistische moloch van de jaren negentig heeft het duffige imago definitief van zich afgeschud.
Apple verliest glans
Apple lijkt juist de omgekeerde weg te bewandelen. Met de iPod, iPhone en iPad zette het bedrijf van wijlen Steve Jobs hele industrieën op zijn kop. Door de revolutionaire producten en het ijzersterke merk kon Apple uitgroeien tot het waardevolste bedrijf ter wereld.
Maar de eens zo gedurfde gadgetmaker toonde zich recentelijk van zijn conservatiefste kant door pas eind vorig jaar telefoons met grotere schermen uit te brengen, drie jaar nadat aartsrivaal Samsung dat had gedaan. Ook de Apple Watch breekt geen nieuwe markt open; Samsung, LG, Sony en anderen gingen Apple voor met hun smartwatches.
Apple is verre van de bijna bankroet status die het midden jaren negentig had, en de iPhone blijft immens geliefd. Maar eerlijk is eerlijk: Apple innoveert niet meer, Apple volgt. Het is een beetje saai geworden; een beetje Microsoft. Wie had dat acht jaar geleden gedacht, toen Steve Jobs de eerste iPhone liet zien?
Google jaagt op Yahoo
Blijft over Google, dat met zijn machtige zoekmachine de online advertentiemarkt domineert. Maar wacht eens, op wie maakt Google sinds kort jacht in de VS? Flashback: good old Yahoo, de 2 Unlimited van de techwereld -- alleen populair in de jaren negentig -- die meer wisselingen aan de top heeft gehad dan Ray en Anita nummer één hits hebben.
Net zoals Ray en Anita nog steeds optreden, ploetert Yahoo immer voort. Onder leiding van ex-Googler en fashionista Marissa Mayer boekt de internetdinosaurus hier en daar een succesje. Zo heeft Yahoo met een bom duiten Google gewipt als standaardzoekmachine op Firefox. Daar is de zoekgigant absoluut niet van gediend. Net als eind jaren negentig, toen de jonge oprichters Larry en Sergey de gevestigde orde bestormden, probeert Google opnieuw Amerikaanse Firefox-gebruikers voor zich te winnen.
Internetjaren
Microsoft hip, Apple saai, Google als uitdager. Het toont maar weer eens aan hoe razendsnel de ontwikkelingen in de techsector gaan.
Een jaar op het internet staat gelijk aan bijna vijf 'echte' jaren, berekende deze blogger. Ik ben benieuwd hoe de zaken ervoor staan als we over één internetjaar het horloge van Apple vast kunnen houden. Tegen die tijd, is de G-Shock van Casio misschien wel weer in. Of de Tamagotchi. Nog meer hypes uit de jaren negentig.