De memoires van twee lijfwachten van Michael Jackson werpen licht op hoe rampzalig de financiën van het popidool waren.
In hun boek “Remember the Time: Protecting Michael Jackson in His Final Days”, beschrijven twee van Jacksons lijfwachten, Bill Whitfield en Javon Beard, hoe het was om voor de zanger te werken in de laatste dagen van zijn leven.
Dat hield zelfs in dat de twee maandenlang geen loon kregen, en dat Whitfield een iPhone voor de artiest moest voorschieten. Het beheer van Jacksons financiën was belabberd: Whitfield hoorde hem eens zeggen dat hij geen idee had waar zijn geld was, of hoeveel hij had. Toch spendeerde Jackson vaak waanzinnig veel geld ineens: zo gaf hij tijdens bezoekjes aan de speelgoedzaak duizenden dollars uit, en bestelde hij een bijna twee meter hoog standbeeld van Tinkelbel, een personage uit het boek Peter Pan.
Een interessante anekdote in het boek draait om de aankoop van een iPhone. Jackson wilde er eentje hebben, toen de iPhone net op de markt kwam. Beard moest eerst tweeënhalf uur in de rij staan, en vervolgens vroeg Jackson aan Whitfield om de telefoon te installeren. Dat werd nog een heel gedoe.
1500 dollar borg
“Ik probeerde eerst de telefoon op zijn naam te registeren”, vertelt Whitfield in het boek. “Maar de telefoonmaatschappij wilde een borg van 1500 dollar, nadat ze het socialeverzekeringsnummer van Michael Jackson hadden nagetrokken. Alleen maar om een telefoonabonnement af te sluiten. Zo veel schulden had hij. Ik zette de telefoon dan maar op mijn naam. Toen wilde hij nog een iPhone, voor zijn moeder, zodat hij haar foto’s van de kinderen kon sturen. Dus ik zette zijn moeders telefoon ook op mijn naam.”
Telefoonrekeningen voor de telefoons werden nooit betaald, zegt Whitfield. "De achterstand was opgelopen tot 2000, en toen werden ze afgesloten".