- Elektrische auto’s zijn voor de gemiddelde consument nog steeds te duur en daar wil automerk MG verandering in brengen.
- Volgens MG moeten elektrische auto’s een betere balans bieden tussen kosten, luxe en actieradius.
- Business Insider sprak met CEO Matt Lei van MG Motors Europe over de toekomst van de elektrische auto en de manier waarop we erin gaan rijden.
- Lees ook: Dit zijn 7 opvallende elektrische auto’s die in 2022 in Nederland op de markt komen
De toekomst van de elektrische auto gaat om meer dan alleen de nieuwste technologie. Het gaat ook om een balans tussen prijs, kwaliteit en actieradius, aldus CEO Matt Lei MG Motors Europe
MG Motors bestaat al bijna 100 jaar. Het automerk werd opgericht in 1924 in Engeland, maar is sinds enkele jaren in handen van de Chinese autofabrikant SAIC.
Onder de vleugels van de nieuwe eigenaar moet MG de elektrische auto betaalbaar maken voor iedereen, zonder dat de koper daarbij hoeft in te leveren op degelijkheid, veiligheid of comfort. “Het draait allemaal om de balans,” zegt topman Lei tegenover Business Insider. “We zoeken naar de perfecte combinatie van wat je nodig hebt, wilt hebben en natuurlijk de kosten. Auto’s met die balans zetten we in de markt.”
MG bewandelt daarmee een compleet ander pad dan anderen automerken die zich ook bezighouden met het elektrificeren van vierwielers. Het zal je niet ontgaan zijn dat er voornamelijk grote, dure SUV’s, en sedans op de markt verschijnen. Natuurlijk komt daar langzaam verandering in, maar de gemiddelde elektrische auto is qua prijs nog steeds buiten bereik van de gemiddelde consument
Natuurlijk kun je kijken bij Dacia of Renault voor een instapmodel, maar dan lever je in op luxe én veiligheid. Dat is niet de bedoeling. “Het doel is om de goede verhoudingen te vinden. Dat betekent ook op het gebied van bereik, een punt waar mensen nog over blijven vallen,” zegt Lei.
“Maar we moeten op een andere manier naar elektrisch rijden kijken. Zeker nu laden steeds sneller gaat. Als je straks een batterij met 300 kilometer bereik hebt en je kunt deze binnen 10 minuten opladen, dan is er geen probleem meer.”
Actieradius blijft struikelblok voor elektrische auto
Op dit moment is actieradius nog steeds een van de meest gehoorde struikelblokken voor consumenten om over te stappen op een elektrische auto.
Ook bij MG erkennen ze dat en de autofabrikant werkt aan verbetering van het bereik. “Maar het gaat hier wederom om balans. Ja, we kunnen een grotere batterij plaatsen, maar 97 procent van de tijd heb je die niet nodig. We deden in enkele Europese landen onderzoek naar de gemiddeld dagelijks afgelegde kilometers. Dat bleek in Duitsland het hoogst met 60 kilometer. Als je dan met een volle accu vertrekt en hem oplaadt op de plek waar je heen moet, dan heb je altijd meer dan genoeg bereik,” aldus Lei.
“Je kunt het het best vergelijken met de opkomst van de mobiele telefoon. Daarbij ben je niet afhankelijk van een plaats waar je hem kunt opladen, dat doe je ’s nachts en vervolgens kan je er de hele dag mee voort", aldus Lei. “Als je zo omgaat met je elektrische auto, zit je goed.”
Deze gedachte mag de huidige keuze voor kleinere batterijen in MG’s dan verklaren, het wil niet zeggen dat ze bij het bedrijf niet bezig zijn met nieuwe technologieën. “Voor nu denk ik dat de huidige technologie perfect is voor wat we doen, maar daar zou de solid state-batterij of waterstof op de wat langere termijn verandering in kunnen brengen,” zegt Lei. “Ons moederbedrijf SAIC werkt hard aan de ontwikkeling van beide technologieën, en op het gebied van waterstof is het zelfs een van de wereldleiders.”
SAIC heeft op dit moment meerdere industriële toepassingen voor elektrisch vervoer op basis van waterstof in gebruik in China, vertelt Lei. “Ik denk dat je per technologie moet kijken naar waar je het kunt toepassen. Op dit moment zijn de lithium-ion en lithium-ijzer accu’s perfect voor de huidige toepassingen. We kunnen niet zeggen welke technologie de winnaar wordt”, zegt Lei. “Zeker niet gezien de snelheid waarmee nieuwe technologie zich op dit moment ontwikkelt.”
Diesel- en benzineauto's blijven nog wel even bestaan
Aan de andere kant denkt Lei dat de auto met brandstofmotor nog wel een tijdje blijft bestaan. Hij heeft er zelf ook meerdere (maar rijdt nu elektrisch), al denkt hij niet dat hij die over 20 jaar nog heeft. “Maar dat ligt er meer aan dat ik niet zo handig ben, ik ben niet iemand die graag sleutelt, of auto’s goed onderhoudt,” lacht Lei.
“Ik denk dat we de brandstofauto voorlopig nog wel blijven zien. We leven, vooral in Nederland en Noorwegen, in goed ontwikkelde landen voor elektrisch rijden. Daar zie je al dat de benzine- en dieselauto minder vaak wordt verkocht en op termijn zal verdwijnen. Maar in landen waar de infrastructuur voor elektrisch rijden langzaam op gang komt, blijft de auto met een interne verbrandingsmotor nog wel dominant,” legt Lei uit.
Ondertussen horen we ook geluiden over het piepen en kraken van de bestaande infrastructuur. Experts beweren dat het elektriciteitsnetwerk zal smelten als iedereen elektrisch gaat rijden. Als we allemaal onze auto moeten gaan laden, trekt de huidige bekabeling de grote vraag simpelweg niet. Je zou daarom kunnen denken dat de probleemveroorzakers, de elektrische auto’s, hiervoor ook een oplossing moeten vinden door de technologie in de auto’s te verbeteren.
Daar denkt Lei anders over: “Ja, we moeten elektrisch gaan rijden, maar wij automakers kunnen niet alle technologie in de auto’s verwerken. Dat is niet haalbaar, al is het alleen al uit het oogpunt van kosten. Als we dat moeten doen, worden auto’s nog duurder,” zegt Lei. “Ik denk dat het een samenwerking tussen automakers, overheden en derde partijen zoals Fastned moet worden. Ook moeten we mensen leren omgaan met elektrisch rijden. We hoeven natuurlijk niet met zijn allen op hetzelfde moment onze batterijen op te laden.”
Niet alleen focus op snel optrekken
Elektrisch rijden werkt anders dan rijden in een auto op benzine of diesel. En daar zou meer de focus op moeten komen te liggen. Niet op het snelle optrekken van elektrische auto's, vindt Lei: "Dat zorgt alleen maar voor ongelukken als iedereen zo snel kan optrekken als een dure Tesla."
“Daarom kiezen we er bij MG voor om niet op te scheppen over supersnelle stoplichtsprints. In een MG ben je niet per se beter of sneller dan de rest, maar wel slimmer. Een EV biedt veel voordelen. Wij gebruiken de technologische vooruitgang niet per se als marketing,” zegt Lei. “We hoeven niet op te scheppen over luxe, snelheid en premium kwaliteit in onze auto’s, we leveren geen gadgets voor rijke lui.”
Daarmee komt ook de merkrelatie met het oude Britse MG ter sprake. Toen MG werd overgenomen door SAIC, schreeuwden fans van het oude merk moord en brand. Ook toen er geen sportwagen, maar een SUV van de band rolde was de wereld te klein.
“Ik heb die ophef nooit begrepen. Als je naar een ander sportmerk zoals Porsche of een typisch Brits merk als Rolls-Royce kijkt, dan zie je dat die ook allemaal een SUV uitbrachten. En daar wordt niemand boos om,” vertelt Lei.
“Ik ben in gesprek gegaan met fans en clubs over de hele wereld en heb hun verhalen gehoord. En ze beginnen altijd over de sportwagen en het sportieve rijgedrag, maar dan zeg ik dat een huidige MG sneller optrekt,” grapt Lei. “Natuurlijk als grapje, want ik wil ze niet boos maken. Ik wil ze alleen uitleggen dat MG in de basis nog steeds MG is. We bouwen degelijke en betaalbare auto’s die voor iedereen bereikbaar moeten zijn.”
Toch ziet Lei zichzelf in de toekomst wel rijden in een elektrische cabriolet. Lekker stil door de natuur. Geen geluid, alleen maar genieten van tsjirpende vogels, de wind door je haar en het genot van het sturen. Of dat in een MG gaat kunnen? Dat laat Lei in het midden. “Ik vind het in ieder geval een prachtig toekomstbeeld…”