- De gigantische koersval van Meta, voorheen Facebook, kan ook gevolgen hebben op de cryptomarkt.
- Projecten die iets te maken hebben met de ‘metaverse’ zijn de afgelopen maanden onderdeel geworden van een hype, mede vanwege de ambities die Mark Zuckerberg voor Meta heeft uitgesproken.
- De vraag is of de problemen met het klassieke advertentiemodel van Facebook gevolgen gaan krijgen voor het tempo van innovaties voor metaverse-toepassingen.
- Lees ook: Warren Buffett is nu rijker dan Mark Zuckerberg, nadat de techgigant $31 miljard verloor door Meta’s aandelencrash
Eind oktober 2021 doopte Mark Zuckerberg, de medeoprichter van Facebook, zijn bedrijf om tot Meta Platforms. De techmiljardair wilde hiermee duidelijk maken dat de toekomst van zijn bedrijf ligt in het scheppen van een interactieve online omgeving waar gebruikers als ‘avatars’ allerlei dingen kunnen doen, van games spelen tot vergaderen met collega’s.
Zuckerberg gaf ook aan miljarden dollars in applicaties voor de metaverse te willen pompen. Sindsdien is er een ongekende hype ontstaan rond het begrip ‘metaverse’ die ook op de cryptomarkt grote gevolgen heeft gehad.
In de cryptowereld is een aantal bedrijven actief met metaverse-projecten, waarbij gebruikers op zo’n platform transacties kunnen doen met de token van het desbetreffende project.
Bekende namen op dit gebied zijn The Sandbox, Decentraland en Axie Infinity. De cryptomunten van deze platforms zijn in het slotkwartaal van 2021 hard gestegen.
Meta onder druk: kan Zuckerberg genoeg vaart maken met de metaverse?
Afgelopen woensdag kwam Meta met een sombere boodschap bij de presentatie van de jaarcijfers over 2021: het klassieke advertentiemodel van Facebook staat onder druk, mede omdat het bedrijf flink last heeft van een wijziging van de privacyregels die Apple heeft doorgevoerd. Hierdoor kan Facebook gebruikers op apparaten van Apple veel minder effectief volgen, wat gevolgen heeft voor de waarde van de data die Facebook verzamelt voor adverteerders.
Meta bezit naast Facebook ook andere populaire apps zoals Instagram en Whatsapp. Het grote probleem voor Zuckerberg is dat zijn apps draaien op besturingssysteem van derden, zoals Android van Alphabet/Google of iOS van Apple. Dit maakt Meta afhankelijk van aanpassingen waar bijvoorbeeld Apple over beslist.
De kwetsbaarheid van Meta/Facebook heeft nu voor het eerst serieuze gevolgen voor de advertentie-inkomsten van het bedrijf, en daar zijn beleggers behoorlijk van geschrokken. De beurskoers daalde donderdag met een ongeveer een kwart, waarbij 230 miljard dollar aan marktwaarde in rook opging.
Opvallend is dat populaire metaverse tokens zoals axs (Axie Infinity), sand (Sandbox) en mana (Decentraland) sinds woensdag ook onder druk staan. Het gaat weliswaar om vrij beperkte koersdalingen, maar de vraag hangt wel boven de markt in hoeverre de problemen bij Meta de metaverse-tokens op de cryptomarkt kunnen raken.
“Er is zeker een verband tussen het succes van Meta bij het opzetten van een metaverse en het potentieel dat wordt toegekend aan metaverse-projecten in de cryptowereld”, zegt topman Adrian Krion van blockchain-gamebedrijf Spielwerk hierover tegen de site Coindesk.
De enorme stijging van de belangstelling voor alles wat met de metaverse te maken heeft, kan een terugslag krijgen, op het moment dat Zuckerberg met Meta minder snel innoveert, vanwege problemen met de klassieke, op advertenties gebaseerde verdienmodellen van onder meer Facebook.
De verschillende metaverse-projecten op de cryptomarkt kunnen zich natuurlijk ook los van Meta verder blijven ontwikkelen. Maar als het hype-element van de afgelopen maanden wegvalt, is het de vraag hoe de koersen van de tokens zich de komende periode ontwikkelen.