Socialmediabedrijf Meta – de eigenaar van onder meer Facebook, Instagram en Whatsapp – is naar verluidt van plan om in de herfst het doek van zijn eerste echte augmented reality-bril te trekken. Het meest voor de hand liggende event hiervoor zou ‘Connect’ zijn, dat speciaal is georganiseerd voor externe softwareprogrammeurs.

Meta zou flinke druk uitoefenen op het team dat aan de bril werkt om eeen demo te geven op het evenement. De AR-bril wordt ontwikkeld onder de codenaam ‘Orion’. Het is de bedoeling om een zo goed mogelijk functionerend apparaat te laten zien, stellen twee anonieme bronnen die Business Insider sprak.

Hoewel de AR-bril pas over een paar jaar verkocht zal worden aan consumenten, zouden diverse Meta-medewerkers al met geavanceerde prototypes van het apparaat aan het testen zijn, beweert een van de bronnen.

De AR-bril is een product dat losstaat van de RayBan-zonnebril en de Quest VR-headset die Meta al heeft uitgebracht.

Meta heeft grote plannen met AR-bril, maar die is voorlopig nog te duur

Het Orion Project valt onder het Reality Lab van Meta, dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van AR- en VR-toepassingen binnen Meta. Deze tak werkt ook nog steeds aan verschillende metaverse-projecten, wat het bedrijf van Mark Zuckerberg tot nu toe miljarden dollars heeft gekost.

Zuckerberg plaatste eerder deze maand een foto op Threads waarop meerdere Meta-brillen te zien zijn. Volgens een van de anonieme bronnen zijn meerdere prototypes van de Orion-bril hierop te zien.

Augmented reality-brillen zijn een belangrijk onderdeel van de toekomstplannen van Meta voor wearables en hardware. Het bedrijf zou al plannen hebben om een tweede versie van de nieuwe Orion-bril ergens in 2027 of 2028 te lanceren, schrijft The Verge.

Op dit moment zou een lancering nog niet haalbaar zijn, omdat de brillen te duur zijn om commercieel te produceren.

Hoofd technologie Andrew Bosworth van Meta liet afgelopen december in een interview weten dat hij verwachtte dat mensen "in 2024 een kans krijgen om met een volledige AR-bril te spelen". Daarbij erkende Bosworth dat AR-brillen op dit moment te duur zijn om commercieel uit te brengen. Wel gaat het volgens hem om "mogelijk het meest geavanceerde" consumentenproduct dat ooit is gemaakt.

LEES OOK: De eerste reviews van de Apple Vision Pro zijn verschenen: dit is wat gebruikers van de VR-bril vinden