Tijdens de presentatie van de cijfers van het tweede kwartaal van dit jaar, besprak CEO Mark Zuckerberg van Meta ook een toekomstvisie voor de advertentiediensten van het bedrijf. Vanzelfsprekend moet artificial intelligence (AI) hier een grote rol in krijgen.

“In de komende jaren zal AI in staat zijn om creatieve advertenties te genereren”, zei hij. “Het zal de uitingen kunnen personaliseren op het moment dat mensen het te zien krijgen.”

Zuckerberg hoopt op een revolutie, maar loopt nu al tegen problemen aan.

Afgelopen donderdag stuurde een groep Amerikaanse politici een brief naar Zuckerberg met vragen over Meta’s advertentiediensten. De brief werd gestuurd naar aanleiding van een artikel van de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal over een onderzoek van de federale overheid naar de rol van Meta bij advertenties, op zijn eigen platformen, die illegale drugs aanprijzen.

"Het lijkt erop dat Meta zijn verantwoordelijkheid niet wil nemen en zijn eigen regels niet wil volgen", staat er in de brief. "Het beschermen van gebruikers online, specifiek kinderen en tieners, is een van onze prioriteiten. We maken ons constant druk dat Meta deze taak niet aankan. Deze taakontwijking moet worden aangepakt."

Afgelopen juli meldde de waakhond Tech Transparency Project dat Meta nog steeds geld verdient aan honderden advertenties die de verkoop van illegale of recreationele drugs, waaronder cocaïne en opioïden, terwijl het die advertenties op papier duidelijk verbiedt.

"Veel van de advertenties winden geen doekjes om wat ze willen bereiken. Ze gebruiken foto's van medicijnen, bergen pillen en poeders en pakken cocaïne waarmee ze gebruikers aanmoedigen om bestellingen te plaatsen", schreef de waakhond.

Onze systemen zijn ontworpen om op voorhand illegale content te ontdekken en hierop in te grijpen. We weigeren honderdduizenden advertenties die niet aan onze advertentieregels omtrent drugs voldoen", zegt een woordvoerder van Meta tegen Business Insider.

"We blijven investeren en verbeteren onze handhaving op dit soort content. Ons medeleven gaat uit naar degenen die lijden onder de tragische gevolgen van deze epidemie - we moeten allemaal samenwerken om dit te stoppen."

De woordvoerder vertelde niet hoe Meta AI gebruikt om advertenties te controleren.

Advertenties tonen tekortkomingen in AI van Meta

Hoe Meta precies advertenties controleert en aanpast is niet publiek bekend.

Wat we wel weten is dat het bedrijf gedeeltelijk leunt op kunstmatige intelligentie om content te screenen. Dat werd duidelijk uit het artikel van The Wall Street Journal, waarin ook vermeld wordt dat het juist helpt om foto's van drugs voor advertenties te gebruiken, omdat die mogelijk makkelijker langs de controle komen.

Dit is wat Meta zelf zegt over zijn 'ad review system': "Ons systeem voor advertentiebeoordeling is voornamelijk gebaseerd op geautomatiseerde technologie die de advertentierichtlijnen toepassen op de miljoenen advertenties die op Meta-technologieën worden geplaatst. We gebruiken echter wel menselijke beoordelaars om onze geautomatiseerde systemen te verbeteren en te trainen en, in sommige gevallen, om specifieke advertenties handmatig te beoordelen."

Het bedrijf geeft ook aan dat het continu bezig is om de geautomatiseerde controle minder afhankelijk te maken van mensen.

Het probleem is hierbij dat duidelijk is dat Meta's geautomatiseerde en deels op AI leunende controle van advertenties niet toereikend genoeg blijkt om de eigen regels te handhaven.

Daartegenover zet Zuckerberg een toekomstbeeld waarin er juist veel meer op dat systeem vertrouwd moet worden en een Meta dat verder uitbreidt met generatieve AI.

Marktintroductie van Meta's AI verloopt rommelig

Meta heeft het niet bepaald makkelijk gehad met het introduceren van zijn AI-diensten buiten de advertentiewereld.

Minder dan een jaar nadat het bedrijf AI assistenten die zich voordeden als beroemdheden introduceerde, trok het de stekker er alweer uit. Nu mogen gebruikers hun eigen AI-bots maken.

Meta werkt ook nog aan het oplossen van problemen met de eigen Meta AI, die - net als veel andere AI-chatbots - last heeft van hallucinaties, maar zich ook kan voordoen als de gebruiker en diens telefoonnummer aan vreemden kan geven.

Deze problemen beginnen bij steeds meer bedrijven op te vallen. Volgens een onderzoek van Arize AI blijkt dat 56 procent van de Fortune 500 bedrijven AI een risico vinden, meldt The Financial Times. Dat cijfer groeit naar 86 procent als er wordt gekeken naar technologiebedrijven.

De toenemende zorgen staan lijnrecht tegenover de techbedrijven die het gebruik van AI overal proberen aan te wakkeren, zelfs nu het nog steeds onduidelijk is hoe deze producten ooit winst kunnen gaan maken.

Het is niet alsof dit aan Meta voorbij is gegaan. Het bedrijf schreef in het jaarrapport over 2023: "Er zijn aanzienlijke risico's verbonden aan het ontwikkelen en inzetten van AI en er kan geen zekerheid worden gegeven dat het gebruik van AI onze producten of diensten zal verbeteren of gunstig zal zijn voor ons bedrijf, inclusief onze efficiëntie of winstgevendheid."

LEES OOK: 4 manieren waarop ChatGPT je productiever op werk kan maken