- Facebook-moeder Meta heeft bij de opening van Wall Street ruim 230 miljard dollar aan beurswaarde verloren, ongeveer een kwart van de totale waarde.
- Meta maakte gisteravond bekend minder reclame-inkomsten te verwachten en Facebook zag het aantal dagelijks actieve gebruikers voor het eerst slinken.
- Voor het eerste kwartaal rekent Meta nog wel op een omzetgroei van 3 tot 11 procent.
- Lees ook: Facebook ontvangt Britse claim die kan oplopen tot bijna €3 miljard om exploitatie van persoonlijke gegevens
Meta, het moederbedrijf van onder meer Facebook, Instagram en WhatsApp, is na de opening van de aandelenbeurzen in New York ruim 230 miljard dollar aan beurswaarde kwijtgeraakt. Het aandeel ging 25 procent onderuit na een zwaar tegenvallend kwartaalbericht van het socialemediaconcern. Het is in dollars de grootste waardedaling ooit op één dag in de Amerikaanse beursgeschiedenis, meldt financieel persbureau Bloomberg.
Facebook zag het aantal gebruikers voor het eerst sinds de oprichting dalen, zo werd woensdagavond bekend. Eind vorig jaar had het sociale medium 1,929 miljard dagelijks actieve gebruikers wereldwijd, dat waren er een miljoen minder dan in het derde kwartaal van 2021.
Meta rekent voor het eerste kwartaal op een omzet tussen de 27 miljard en 29 miljard dollar. Dat zou een groei van tussen de 3 en 11 procent betekenen, veel minder dan waar kenners in doorsnee rekening mee hielden. Andere socialemediabedrijven als Snap en Twitter verloren respectievelijk 20 en 6,5 procent.
Minder reclame-inkomsten verwacht
Meta Platforms verwacht de komende tijd minder inkomsten uit advertenties nu bedrijven steeds meer last hebben van de aanhoudend hoge inflatie en de verstoringen in de leveringsketen. Die zullen ervoor zorgen dat ze zullen snijden in hun advertentiebudget, aldus het techbedrijf, waar ook Instagram en WhatsApp onderdeel van uitmaken, in een handelsupdate.
Ook voelt Meta nog altijd de gevolgen van een verandering in Apples mobiele besturingssysteem iOS. Daardoor kunnen apps extern veel minder gebruikers volgen en wordt de plaatsing van advertenties minder gericht. Die reclames leveren dan ook minder op voor Meta.
De advertentie-inkomsten zijn niet het enige probleem. Zo heeft Meta ook te maken met strengere regelgeving. Daarnaast ziet het bedrijf de concurrentie toenemen. Binnen Meta verschuift de groei zich binnen het bedrijf naar videoplatformen zoals Reels die in doorsnee minder geld opbrengen dan bijvoorbeeld Feed en Stories. Daarnaast zullen wisselkoerseffecten voor het bedrijf negatief uitpakken, zo is de verwachting.
Lagere winst
Meta sloot het slotkwartaal van 2021 af met een lagere winst op een hogere omzet. Onder de streep hield het bedrijf 10,3 miljard dollar over. Dat was 8 procent minder dan een jaar eerder. De omzet steeg met een vijfde tot 33,7 miljard euro. Daarbij stegen de kosten met 38 procent tot ruim 21 miljard dollar.
Bij Reality Labs steeg de omzet naar 877 miljoen dollar. Dat was een jaar eerder 717 miljoen dollar. Dit bedrijfsonderdeel maakt de hardware voor virtual reality (vr) en augmented reality (ar) waar Meta de komende jaren veel geld in investeert. De onderneming ziet daar namelijk toekomst in en denkt dat we binnen afzienbare tijd allemaal in de metaverse zitten. Dat is een virtuele wereld waar we kunnen werken, spellen spelen en kunnen afspreken met vrienden.
Reality Labs was in het slotkwartaal goed voor een verlies van 3,3 miljard dollar. Daarmee lopen de kosten bij het onderdeel verder op.
Ook Spotify hard omlaag
Muziekstreamingdienst Spotify ging ook hard omlaag. Het van oorsprong Zweedse techbedrijf verwacht dat het aantal nieuwe abonnees komende tijd minder hard zal groeien en waarschuwde voor lagere winstmarges. Beleggers zetten het aandeel 14,5 procent lager.
Dat verlies komt bovenop de waardedaling van de afgelopen dagen toen artiesten, onder wie Neil Young, Joni Mitchell en gitarist Nils Lofgren, aankondigden hun muziek van Spotify te halen wegens desinformatie op het platform.