- Op Facebook worden NFT-berichten geplaatst met het label “digital collectible”. Maar ze linken niet naar marktplaatsen waar je digitale blockchainplaatjes kunt kopen.
- Een persoon die de nieuwe Facebook-berichten uitprobeerde, zei dat het was alsof hij een foto uploadde en niet wist wat er daarna ging gebeuren.
- De waarde van de verkoop van NFT’s is in de eerste helft van dit jaar fors gedaald.
- Lees ook: De veiling van de NFT van de eerste tweet van Jack Dorsey moest $48 miljoen opbrengen, maar er werd slechts $280 geboden
Facebook is afgelopen week gestart met het testen van NFT’s als berichten met een label “digital collectible”.
Moederbedrijf Meta kondigde in juni aan het testen van digitale collectibles uit te breiden naar Facebook, en op een later tijdstip op Instagram via augmented reality-platform SparkAR.
De proef van Meta met een kleine groep Amerikaanse gebruik komt op een moment dat de verkoop van NFT’s op het laagste niveau sinds een jaar staat. De markt kromp dit jaar van een piek 13 miljard dollar aan verkoopwaarde in januari, naar ongeveer 1 miljard dollar in juni, meldt The Guardian.
De 45-jarige Jesse Smith uit Richmond, Virginia, is een van de tien NFT-makers die de nieuwe functie uitprobeert. Hij ontvangt geen geld van Facebook om zijn NFT's op het platform te plaatsen.
"Het is spannend, maar ik snap nog niet helemaal wat het betekent, omdat Facebook niet heeft gecommuniceerd wat er gaat gebeuren", zegt Smith. "Ik weet niet of ze zelf begrijpen wat er gebeurt, want de wereld is nog niet helemaal op de hoogte van NFT's."
Een 'digital collectible' als Facebook-bericht toont een foto van de NFT, maar er is geen directe link met de OpenSea marktplaats voor aankoop. Smith koos ervoor om een link te plaatsen in de commentaarsectie.
De tatoeëerder zegt dat het plaatsen van een NFT als bericht hetzelfde gaat als het plaatsen van een normale foto, alleen geeft Facebook hem de optie om dit bij het uploaden 'digital collectible' te noemen.
"Ik weet niet waarom ze mij hebben gekozen, ze vertelden me dat ik aan alle eisen van hun selectiecriteria voldoe", zegt hij.
De socialmediagigant kondigde afgelopen vrijdag aan dat het in september zijn cryptowallet, Novi, stopt. Het nieuws komt te midden van een brede daling op de cryptomarkt.
Facebook was aan het experimenteren met cryptobetalingen via de door het bedrijf gesteunde cryptovaluta Diem, maar schrapte ook die plannen. In januari verklaarde de topman van Diem dat het Facebook naar aanleiding van gesprekken met met federale toezichthouders duidelijk was dat het project moest stoppen.
Facebook ondersteunt momenteel alleen nog digitale verzamelobjecten die worden gehouden op de Ethereum-, Polygon- en Flow-blockchains, aldus de website.