Volgens Jurjen Witteveen, auteur van het supermarktonderzoek van ING, heeft
Albert Heijn zijn marktpositie te vooral te danken aan schaalvoordelen
vanwege de grootte van de super.

Mede door de schaalvoordelen kon Albert Heijn de prijzen van de
boodschappen verlagen en een prijzenoorlog ontketenen.

Om ook in de toekomst aan geweld van Albert Heijn tegenwicht te kunnen bieden,
zullen de andere supermarkten steeds meer samen moeten werken om ook
voldoende schaalvoordelen te krijgen. Volgens het ING Economisch bureau is
consolidatie onvermijdelijk.

Maar ook met uitgekiende marketing blijft de grootgrutter klanten naar
de winkels trekken. Een op de zes ondernemers in de supermarktbranche
verwacht dat er binnen drie jaar een ander naambordje op de gevel prijkt. De
economen van ING stellen dat er aan de formulezijde van de supermarkten op
korte termijn wat moet gebeuren. De meest genoemde partijen waar men op dit
gebied verandering verwacht zijn C1000, Super de Boer, Plus en Jumbo.

Een andere kracht van Albert Heijn is dat hij erg sterk is in de verkoop van
(koel)verse maaltijden. En laat dat nu net een van de belangrijkste
productgroepen zijn waar de groei voor supermarkten te halen is in de vorm
van “gemaksproducten”.

“Er komen steeds meer gemakselementen in de supermarkt,” zegt
Witteveen. Onder gemakselementen worden bijvoorbeeld voorgesneden groenten
en fruit verstaan. Maar ook andere producten die je na aankoop in de
supermarkt alleen maar hoeft op te warmen of meteen kunt eten worden onder
gemaksproducten gerekend.

Voor ruim 80 procent van de ondernemers in de supermarktbranche zijn de
(koel)verse producten de groeimotor voor de omzet. In het onderzoek van ING
geeft een vierde van de grote supermarkten aan dat ze van plan zijn om een
horeca-actige gelegenheid op te zetten, en bijna 30 procent wil ook
maaltijden voor de consument gaan bereiden.

Ondanks de felle concurrentie die er tussen de supermarkten woedt, groeit de
omzet in de branche sterker dan gemiddeld in de detailhandel. De omzet van
supermarkten is sinds de eeuwwisseling met gemiddeld 27 procent toegenomen,
terwijl de gemiddelde omzetgroei van de detailhandels op 15 procent ligt.

Dit jaar verwacht ING een omzetgroei van 4,5 procent voor de
supermarkten. Ten eerste zijn vooral de sterk gestegen voedselprijzen dit
jaar debet aan de omzetgroei. De hogere prijzen worden voor een groot
gedeelte doorberekend aan de consument. Bovendien slagen supermarkten erin
om klanten weg te snoepen van de speciaalzaken en de horeca.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl