John de Mol geeft de strijd om Telegraaf Media Groep (TMG) niet op. Uiterlijk 17 april zal zijn bedrijf Talpa een biedingsbericht ter goedkeuring indienen bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM), liet het woensdag weten. De geboden prijs blijft 6,50 euro per aandeel.
De Mol wil zijn radio- en productiebedrijf graag uitbouwen tot een veel breder mediaconcern, met ook dagbladen en televisiezenders. Eerder deze week werd bekend dat Talpa volledig eigenaar wordt van SBS Broadcasting. Daarmee is die droom een grote stap dichterbij gekomen, stelt het bedrijf.
SBS op zak
“Het doorzetten van het voorgenomen bod door Talpa is mede ingegeven door de recente overname van SBS Broadcasting, waardoor Talpa een grote stap dichterbij is in het realiseren van een toonaangevend Nederlands multimediabedrijf met sterke posities in print, radio, televisie en online om consumenten in Nederland 24/7te voorzien van content”, aldus Talpa in het persbericht.
TMG heeft al ingestemd met een ander overnamebod, van het Vlaamse krantenbedrijf Mediahuis en zijn huidige grootaandeelhouder de familie Van Puijenbroek. Hoewel hun bod 50 cent per aandeel lager is dan dat van Talpa, beschikken die partijen al over een kleine 60 procent van de aandelen. De Mol bezit bijna 29 procent.
Via een gang naar de rechter heeft De Mol geprobeerd alsnog een plek aan de onderhandelingstafel af te dwingen. De Ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam oordeelde evenwel vorige maand dat de raad van commissarissen van TMG in haar recht stond toen zij besloot in zee te gaan met Mediahuis en Talpa de deur wees.
De Mol blijft er desondanks bij dat zijn bod een reëel en aantrekkelijk alternatief is voor dat van Mediahuis. Niet alleen voor de aandeelhouders maar ook voor werknemers van TMG, dat naast dagblad De Telegraaf een groot aantal regionale kranten bezit. Talpa wil TMG kopen om te groeien, niet alleen om kosten te besparen, stelt hij.