Spotify, de muziekstreamingdienst, heeft omgerekend 468 miljoen euro opgehaald bij investeerders. Met het geld wil het bedrijf ook video gaan streamen zodat het beter kan opboksen tegen het maandag onthulde Apple Music.

Een aantal hedgefunds, het Zweedse telefoniebedrijf TeliaSonera en geldschieters uit Abu Dhabi hebben 526 miljoen dollar in Spotify gestoken, zo schrijft The Wall Street Journal maandag. Met het geld wil Spotify investeren in het aanbieden van andere diensten naast muziek, met name video.

De geschatte waarde van Spotify is nu, op grond van de prijs die nu betaald is, 8,5 miljard dollar (7,6 miljard euro).

Het Zweedse bedrijf kan de cash goed gebruiken, want met Apple heeft het er sinds deze week een concurrent bij met oneindig diepe zakken. Apple lanceerde deze week Apple Music. Die dienst biedt dezelfde muziek voor dezelfde prijs als Spotify. Grote verschil is wel dat er van Spotify nog altijd een gratis versie met reclame bestaat, terwijl Apple alleen een betaalde variant heeft.

Maar naar verluidt zou Apple de platenmaatschappijen onder druk zetten om de gratis versie van Spotify de nek om te draaien om zo de concurrent dwars te zetten. De Amerikaanse autoriteiten zijn als een onderzoek begonnen.

Z24's Herwin Thole maakte een uitgebreide vergelijking tussen de nieuwe dienst van Apple en de andere aanbieder van streaming muziek.

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl