De Model 3 moet de grote doorbraak van Tesla worden. De auto kan nu al worden besteld voor het relatief lage bedrag van 35.000 dollar (32.700 euro), maar door de lange wachtrij zal een groot deel van de Tesla-fans tot 2018 moeten wachten op hun nieuwe bolide.
Maar niet iedereen is zo optimistisch over de betaalbare Tesla. Mark Spiegel, oprichter van het hedgefonds Stanphyl Capital, denkt zelfs dat de goedkope auto de ondergang van het bedrijf zal betekenen, zo schrijft Fortune.
Spiegel beheert een kapitaal van zo’n 9 miljoen dollar (8,4 miljoen euro) en speculeert zelfs op een koersdaling (‘shorten’) van het bedrijf. Zijn koersdoel: 0 dollar per aandeel.
Momenteel kost de productie van Tesla-auto’s zo’n 81.000 dollar (75.700 euro). Dat is mogelijk omdat het bedrijf de auto’s nu nog verkoopt voor nog hogere bedragen. De Model 3 kost echter maar 35.000 dollar (32.700 euro). De productiekosten moeten dus ruim door de helft als het bedrijf geen verlies wil maken op de auto.
Volgens de hedgefondsmanager is Tesla er slechts in geslaagd om de kosten met 33.000 dollar (31.000 euro) te verlagen, waarmee de productiekosten dus nog steeds op 48.000 dollar (45.000 euro) uitkomen – 13.000 dollar hoger dan de verkoopprijs.
Prijs Model 3 moet omhoog
Als Spiegel gelijk heeft, zou Tesla hoe dan ook duizenden dollars verlies maken op elke verkochte auto, zelfs als je meerekent dat de gemiddelde Tesla-eigenaar gemiddeld 43.000 dollar uitgeeft aan haar of zijn auto, door er extra's bij aan te schaffen.
Voor Spiegel is één ding duidelijk: Tesla zal de prijs van de Model 3 moeten verhogen als het niet failliet wil gaan. Hij stelt zelf een bedrag van minimaal 50.000 dollar (47.000 euro) voor.
Het probleem is dat het bedrijf in dat geval niet kan meekomen met de concurrentie. Andere merken zullen de komende jaren met hun eigen elektrische, autonome auto's komen - en die kunnen waarschijnlijk goedkoper aangeboden kunnen worden omdat die bedrijven genoeg winst behalen uit de verkoop van 'normale' auto's.
Tesla's verkoopcijfers zouden natuurlijk ook lijden onder de hogere prijs, en daarmee de beurswaarde van het bedrijf. Volgens Spiegel heeft Tesla het alleen zo ver kunnen schoppen door het vooruitzicht van een betaalbare auto.
Wat oprichter Elon Musk ook van plan is, volgens Spiegel is het duidelijk waar het heen gaat met Tesla: naar beneden.