- Het Nederlandse softwarebedrijf MessageBird heeft de Series C-investeringsronde uitgebreid tot 1 miljard dollar.
- Dat geld gebruikt MessageBird om het Amerikaanse bedrijf SparkPost over te nemen voor 600 miljoen dollar.
- Via MessageBird kunnen bedrijven via hun websites en apps wereldwijd communiceren met klanten.
Het logo van MessageBird is een postduif, maar het Nederlandse softwarebedrijf ontpopt zich meer en meer tot een gulzige roofvogel.
De onderneming van CEO Robert Vis heeft opnieuw een overname bekendgemaakt, de vierde in korte tijd. Het Amerikaanse e-mailmarketingplatform SparkPost komt in handen van MessageBird voor 600 miljoen dollar.
Om de deal te financieren heeft het het bedrijf de Series C-investeringsronde van oktober vorig jaar uitgebreid. Toen haalde MessageBird 200 miljoen dollar op. Dat bedrag is aangevuld met 800 miljoen dollar door Eurazeo, Tiger Global, Owl Rock, fondsen en accounts beheerd door BlackRock en alle bestaande investeerders.
Via MessageBird kunnen bedrijven communiceren met klanten. Dat gebeurt via een cloudplatform waaraan allerlei diensten zijn gekoppeld: van sms en e-mail tot Twitter, Facebook Messenger en WhatsApp. Zo’n 15.000 bedrijven zijn klant, waaronder Deliveroo, Heineken en Lufthansa.
Platform uitbreiden via overnames
Het in 2011 opgerichte MessageBird is van origine vooral sterk in sms- en chatdiensten. Via overnames heeft het bedrijf daar het afgelopen halfjaar diensten aan toegevoegd, zoals Pusher (realtime notificaties), 24sessions (videobellen) en Hull (gegevensbeheer).
De overname van SparkPost is met 600 miljoen dollar veruit de grootste tot nu toe. Het Amerikaanse bedrijf is opgericht in 1997 en biedt een platform voor het geautomatiseerd versturen van e-mails.
"Door de overname van SparkPost kunnen we onze klanten nog beter ondersteunen bij het gebruik van e-mail als een krachtig kanaal, met de meest relevante contextuele informatie", zegt CEO Robert Vis van MessageBird. "We zijn ook erg blij dat we onze wereldwijde activiteiten kunnen uitbreiden naar de Amerikaanse markt."
Samen hebben SparkPost en MessageBird 700 werknemers en bedienen ze meer dan 25.000 klanten.
Gaat MessageBird naar de beurs?
De waarde van MessageBird werd bij de investeringsronde in oktober op 3 miljard dollar ingeschat. Verwacht wordt dat het bedrijf nog dit jaar naar de beurs gaat.
Volgens Vis bereidt MessageBird zich daar wel op voor, maar is het een optie en geen doel of noodzaak.
"We zitten al een tijdje tegen winstgevendheid aan en we hebben vrij veel toegang tot geld van investeerders, maar we krabbelen ook niet terug", zei de MessageBird-topman in maart tegen persbureau ANP. "Als bedrijf zijn we binnenkort klaar voor een beursgang. Het is alleen nog de vraag of we het ook gaan doen."
Lees meer over ondernemen:
- Sytse Sijbrandij wilde eerst niks weten van investeerders, nu is zijn bedrijf GitLab $2,75 miljard waard – dit is zijn verhaal
- Hoe Allbirds uitgroeide van een hobbyproject van een profvoetballer tot een duurzaam schoenenimperium van $1,7 miljard
- Ali Niknam wil alleen superslimme mensen bij Bunq: ‘Wij durven te kiezen voor een bepaalde cultuur’