Shell, KPMG en Philips zijn de sterkste en waardevolste Nederlandse merken, blijkt uit de jaarlijkse ranglijst van Brand Finance. Tragische duikelaars zijn het failliete Imtech en verzekeraar Delta Lloyd.
Voor Imtech maakt het nog weinig uit hoe sterk het merk is. De technische dienstverlener, die vorig jaar failliet ging, daalt acht plaatsen in de lijst van waardevolste Nederlandse merken. Dat meldt onderzoeksbureau Brand Finance in zijn jaarlijkse onderzoek van de best presterende merken.
Verzekeraar Delta Lloyd zal wel aan de slag moeten om de gelopen schade in de halen. Het bedrijf daalt maar liefst 19 plaatsen van 24 naar 43 en moet zelfs het omgevallen Imtech boven zich dulden op plek 41. Delta Lloyd heeft volgens Brand Finance nog een ‘merkwaarde’ van 181 miljoen euro, wat 82 procent minder is dan vorig jaar.
‘Verlies als gevolg van rentedekking’
“De scherpe val kan worden toegeschreven aan het verlies in de eerste helft van 2015 als gevolg van rentedekking en waardedaling van obligaties, die een daling van de marktwaarde van 60 procent veroorzaakte in 2015.” Nieuws over handel met voorkennis uit 2012 zorgde voor meer schade.
Shell voert zoals vorig jaar de lijst aan. Ondanks dat de olieprijzen vorig jaar vooral daalden, realiseerde het Brits-Nederlandse concern een toename in merkwaarde van 15 procent. Het is nu 29,1 miljard euro waard, heeft Brand Finance becijferd. De overname van de Britse branchegenoot BG heeft geholpen. “Veel aandeelhouders waren kritisch op de hoge overnamesom, maar BG’s winst voor belasting van 2,98 miljard dollar voorafgaand aan de fusie deed de kritiek verstommen.”
'Wederopstanding TomTom'
TomTom is de tegenpool van Delta Lloyd en de snelste stijger. "Tot minstens een jaar geleden zag het er slecht uit voor TomTom, met een merkwaarde van 185 miljoen euro. Dit jaar is er echter een wederopstanding, met een groei van 41 procent naar 261 miljoen euro. Daarmee is TomTom het snelst groeiende merk in Nederland." Die verbetering mag op de conto van de langdurige samenwerkingen met Uber en Apple.
Hieronder de top15 van waardevolste merken van Nederland volgens Brand Finance:
Ranglijst 2016 | Ranglijst 2015 | Merk | Branche | Merkwaarde
2016 (EUR) |
Merk-waardering 2016 | Merk-
waarde verschil (%) |
Merk-
waarde 2015 (EURm) |
Merk-waardering 2015 |
1 | 1 | Shell | Oil & Gas | 29.134 | AA+ | 15% | 25.295 | AAA- |
2 | 2 | KPMG | Commercial | 9.835 | AAA- | -3% | 10.156 | AAA- |
3 | 4 | Philips | Technology | 7.292 | AA+ | 10% | 6.655 | AAA- |
4 | 3 | ING | Banks | 7.182 | AA+ | -2% | 7.310 | AA |
5 | 5 | Rabobank | Banks | 6.849 | AA | 19% | 5.778 | AA+ |
6 | 8 | Unilever | Food | 3.987 | AAA- | 0% | 3.989 | AAA+ |
7 | 9 | Heineken | Beverages | 3.980 | AA- | 14% | 3.483 | AA+ |
8 | 7 | KPN | Telecoms | 3.523 | AA+ | -14% | 4.112 | AA+ |
9 | 13 | Randstad | Commercial | 3.313 | AA- | 34% | 2.479 | AA- |
10 | 12 | ABN AMRO | Banks | 3.174 | AA | 15% | 2.762 | AA |
11 | 10 | Aegon | Insurance | 2.893 | A | -16% | 3.435 | AA- |
12 | Nieuw | NN Group | Insurance | 2.109 | AA- | N/A | N/A | N/A |
13 | 15 | Akzo Nobel | Chemicals | 1.760 | AAA- | 14% | 1.539 | AA |
14 | 14 | Albert Heijn | Retail | 1.578 | AA+ | -8% | 1.718 | AA |
15 | 17 | ASML | Technology | 1.556 | AA | 5% | 1.481 | AA |
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl