Duitsland moet aan de elektrische auto, vindt bondskanselier Angela Merkel. Hoe gaat ze dat voor elkaar krijgen? Met subsidies. Analist Arne Petimezas van beursmakelaar AFS Group praat je bij vanaf de beursvloer in Amsterdam.
1. Bondskanselier Angela Merkel wil als straf voor Volkswagens gesjoemel met de schadelijke uitstoot van dieselauto’s dat de Duitse auto-industrie haast maakt met elektrificeren van het Duitse wagenpark. Volgens Der Spiegel gaat Merkel op dinsdag om de tafel met de topmannen van BMW, Daimler en VW om de auto-industrie te porren de achterblijvende verkopen van elektrische auto’s te stimuleren.
Merkel wil dat er in 2020 een miljoen elektrische auto’s op de Duitse wegen zijn. Dat is haast onmogelijk, want eind vorig jaar reden er nog geen 30.000 elektrische auto’s rond in Duitsland. De Duitse regering overweegt nu een subsidie van 5.000 euro om de aanschaf van elektrische auto’s te stimuleren, aldus Der Spiegel. Autoproducenten zouden per auto 1.500 tot 2.000 euro moeten bijdragen. Bovendien wil de regering investeren in de bouw van 16.000 laadstations.
2. Turkije heeft zijn prijs voor het helpen van Europa met zijn vluchtelingenprobleem flink verhoogd. Volgens de krant Die Welt vraagt Ankara nu om 5 miljard euro. Dat is een probleem voor Merkel, want de EU-landen zijn nog niet eens akkoord om Ankara de oorspronkelijke 3 miljard euro over te maken. Afgelopen vrijdag liet de Italiaanse premier Renzi tijdens zijn bezoek aan Berlijn Merkel weten nog steeds niet te kunnen instemmen met het overmaken van geld aan Ankara. Dat is zuur voor Merkel, want tijdens de persconferentie met Renzi leek zij wel akkoord te gaan met meer ‘begrotingsflexibiliteit’ voor Rome.
3. Als we Shell moeten geloven, is de overname van BG Group om meer blootstelling te krijgen aan aardgas een ‘winning bet’. De Amerikaanse oliereus Chevron denkt daar toch anders over. Volgens topman John Watson is de markt voor aardgas op dit moment “waardeloos” en zal het voorlopig ook niet beter worden. Daarnaast is het een groot probleem voor oliemaatschappijen om activa te verkopen om bijvoorbeeld het dividend te financieren, zei Watson. Watson deed de uitspraken naar aanleiding van de bekendmaking van de jaarcijfers van Chevron. Chevron maakte daarbij bekend dat het de investeringen in 2017 zal halveren naar 20 miljard dollar.
4. Een bestuurslid van Delta Lloyd heeft er de brui aan gegeven, luttele weken voor een belangrijk besluit over de claimemissie. De verzekeraar zei maandagochtend dat bestuurslid Onno Verstegen opstapt. Een reden voor zijn vertrek werd niet gegeven. Delta Lloyd zei ook dat aandeelhouders op 16 maart moeten stemmen over de claimemissie van een miljard euro. Helaas kan Delta Lloyd pas na de stemming zeggen hoeveel aandelen er worden uitgegeven en wat de prijs zal zijn.
5. Volgens The Wall Street Journal heeft de Chinese centrale bank het aan de stok met de adel van de hedgefondsen. Haast elke grote naam in hedgefondsland lijkt te speculeren op een koersval van de yuan, aldus de zakenkrant. De hedgefondsen zetten de centrale bank onder druk door in de vrije ‘offshore’ markt in Hong Kong de yuan te dumpen. De hedgefondsen hopen daarmee een devaluatie van de ‘officiële’ yuan te forceren.
Voor het Chinese vasteland stelt de centrale bank dagelijks een spilkoers voor de yuan ten opzichte van de dollar. Beijing heeft deze officiële ‘onshore’ yuan sinds de zomer stapsgewijs met 6 procent gedevalueerd ten opzichte van de dollar. Die devaluaties heeft de harten van hedgefondsmanagers sneller doen kloppen. Het dumpen van yuan in de offshore markt is daardoor zo erg geworden, dat de Chinese centrale bank in de offshore markt in Hong Kong regelmatig steunaankopen van yuan is gaan doen om paniek te voorkomen. Als Chinezen namelijk zien dat de yuan in Hong Kong steeds minder waard wordt, wordt de animo voor kapitaalvlucht alleen maar groter.
De Communistische Partij heeft inmiddels de zenuwen gekregen van de speculatieve aanvallen. Vorige week waarschuwde het politbureau op de voorpagina van het Volksdagblad superbeleggger George Soros “geen oorlog te voeren” over de yuan.
6. Europese beurzen stonden aan het einde van de ochtend in gezapige handel op lichte verliezen. De AEX daalde ruim een half procent naar 428,7 punten. De verliezen mogen echter geen naam hebben. Sinds de bodem op 20 januari heeft de AEX bijna 10 procent gewonnen. Vorige week steeg de AEX 2,5 procent, waardoor het jaarverlies nog geen 3 procent bedraagt.
Aan het begin van het jaar stonden beurzen nog op instorten vanwege zorgen over de kwakkelende wereldeconomie, een olieprijs die maar bleef dalen en een Chinese devaluatie. Hoop op stimulering door centrale banken heeft de gemoederen weer enigszins tot bedaren gebracht. Daarnaast is de olieprijs flink herstelt op speculatie dat de olieproductie wordt verlaagd en is China (nog) niet ontploft.
Arne Petimezas is analist bij financiële dienstverlener AFS Group. Deze bijdrage is niet bedoeld als advies tot het doen van individuele beleggingen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl