Mercedes heeft al laten weten het wegens brandgevaar niet te willen gebruiken
en Volkswagen schaart zich nu achter Mercedes.
De nieuwe vloeistof is ontwikkeld als vervanger van R134a en is beter voor het
milieu dan R134a. Vanaf 2013 wordt de vloeistof ingevoerd voor nieuwe en
vernieuwde modellen met airconditioning, vanaf 2017 is het verplicht voor
alle auto’s.
Maar Mercedes verzet zich sinds enkele maanden tegen het gebruik van de
R-1234yf omdat gebleken is dat het bij contact met een hete motor spontaan
in brand kan vliegen. Een airconditioningsysteem dat bij een aanrijding lek
raakt en waaruit dan vloeistof ontsnapt dat in contact kan komen met de hete
motor, betekent volgens Mercedes serieus (brand)gevaar voor de inzittenden.
Testen hebben volgens Mercedes uitgewezen dat het goedje spontaan in brand
vliegt bij contact met de motor. Daarnaast kwam er volgens Mercedes
waterstoffluoride vrij, een stof die zeer gevaarlijk is voor de mens en die
een sterk etsende werking heeft op glas.
Praktijktests
Mercedes verklaarde dat tijdens laboratoriumtests geen problemen konden worden
geconstateerd, maar dat in praktijktests de auto bij lekkende aircovloeistof
steeds in brand vloog. Inmiddels krijgt Mercedes steeds meer medestanders in
het verzet tegen de nieuwe aircovloeistof.
Volkswagen weigert nu ook de nieuwe stof toe te passen en minstens twee Duitse
en Oostenrijkse testorganisaties hebben gewaarschuwd tegen de R-1234yf.
Daarnaast probeert een Duitse brandweerorganisatie de stof verboden te
krijgen.
Inmiddels schijnen nog eens 13 autofabrikanten te zijn begonnen met
aanvullende testen om de brandveiligheid van R-1234yf te testen. Wordt
ongetwijfeld vervolgd.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl