De strijd tussen Frankrijk en Mercedes om het nieuwe aircomiddel R1234yf gaat een nieuwe fase in. Mercedes stapt naar de hoogste rechter in Frankrijk om een einde te maken aan het Franse verbod om modellen van de A-, en B-klasse, CLA en SL op kenteken te zetten.
Sinds begin juli blokkeert Frankrijk de verstrekking van kentekens voor de genoemde modellen omdat Mercedes weigert de airconditioning te vullen met een nieuw middel – R1234yf – vanwege mogelijk brandgevaar.
Het Duitse Kraftfahrtbundesamt – vergelijkbaar met onze Rijksdienst voor het Wegverkeer – heeft voor de auto’s wel een typegoedkeuring afgegeven en die geldt in principe voor alle landen in de Europese Unie.
Maar Frankrijk ligt dus dwars en dat heeft volgens insiders te maken met de Duitse vertragingstactiek bij het invoeren van nieuwe CO2-normen voor na 2020. Duitsland probeert voor de eigen auto-industrie betere CO2-normen af te dwingen om de premiummerken die grote (meer CO2-producerende) en dure auto’s maken.
Brandgevaarlijk aircomiddel
De strijd wordt uitgevochten over een aircomiddel, dat volgens Mercedes brandgevaarlijk en zeer giftig is en bij ongelukken gevaar kan opleveren. Veel andere merken willen het middel, dat door de EU wordt voorgeschreven voor nieuwe auto’s, wel gebruiken, maar Mercedes (evenmin als Audi en Volkswagen) dus niet.
Vorige week kreeg Mercedes gelijk van een lagere rechter en had de Franse overheid de blokkade van de betreffende modellen dus moeten opheffen. Maar inmiddels beroept Frankrijk zich op een EU-richtlijn van 2007 waarmee auto’s die ‘een gevaar opleveren voor het milieu of de volksgezondheid of een risico zijn voor de verkeersveiligheid’ een verkoopverbod van een half jaar kunnen krijgen.
Mercedes gaat daartegen vandaag in beroep bij de hoogste rechtsinstantie in Frankrijk omdat de auto’s uit de A- en B-klasse en de SL geheel ongevaarlijk zijn, net als 95 procent van alle nieuwe auto’s die nog wel met het oude middel verkocht mogen worden.
Een woordvoerder van de Europese Commissie heeft laten weten dat de commissie nu moet bepalen of de Franse overheid juist handelt in deze zaak. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Lees meer autonieuws op Carros.nl.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl