- Mercedes-Benz heeft de Vision EQXX onthuld, een elektrische conceptauto met een actieradius van meer dan 1.000 km.
- Hij is uitzonderlijk efficiënt dankzij een aerodynamisch ontwerp en lichtgewicht materialen.
- De EQXX is een voorproefje van wat Mercedes mogelijk in toekomstige elektrische auto’s zal verwerken.
- Lees ook: De Nio ET5 is het Chinese antwoord op de Tesla Model 3 – hij kost €45.000 en kan 1.000 kilometer afleggen op een volle accu
Mercedes-Benz toonde afgelopen maandag zijn visie op de toekomst van de elektrische auto. Daarvoor bouwde het Duitse automerk de Vision EQXX.
Het gaat om een conceptmodel dat naar eigen zeggen meer dan 1.000 kilometer op een volle accu kan afleggen, 25 kilometer actieradius kan bijladen dankzij de zonnepanelen op het dak, en de inzittenden kan entertainen met een scherm dat maar liefst 47,5 inch meet.
En zoals je tegenwoordig van een autofabrikant verwacht, is ook bij dit concept de CO2-voetafdruk van de auto zo laag mogelijk gehouden. Mercedes gebruikte daarvoor allerlei duurzame materialen en optimaliseerde zo’n beetje alles aan de EQXX.
Bekijk de slideshow met meer details over de Vision EQXX van Mercedes:
Dit is de Mercedes-Benz Vision EQXX Concept
Dit is de Mercedes-Benz Vision EQXX Concept
-
Mercedes-Benz haalde het doek van een opvallende elektrische conceptauto. Zie hier de Vision EQXX.
Afbeelding: Mercedes-Benz
-
Je kunt waarschijnlijk nooit een Mercedes kopen die precies hetzelfde is als de EQXX. Maar sommige van de technische ontwikkelingen die het merk hier toont, kunnen wel terugkomen in je toekomstige elektrische Mercedes.
Afbeelding: Mercedes-Benz
-
Als je bang bent voor een te kleine actieradius, dan kan je relaxen met de EQXX.
Afbeelding: Mercedes-Benz
-
Mercedes bouwde de EQXX met het doel om de efficiëntste auto te maken. Een waarmee zorgen over actieradius verleden tijd worden.
Afbeelding: Mercedes-Benz
-
De Vision EQXX zou minimaal 1.000 kilometer op een volle accu moeten kunnen rijden, zegt Mercedes. Daarmee komt hij 160 kilometer verder dan de Lucid Air, de auto die op dit moment het verst komt.
Afbeelding: Mercedes-Benz
-
Als de claim van Mercedes in de praktijk waar blijkt, komt de EQXX meer dan 320 kilometer verder dan de Tesla met het grootste bereik.
Afbeelding: Mercedes-Benz
-
Maar Mercedes ging verder dan de EQXX uitrusten met een groot accupakket. Het bedrijf zegt dat het de auto zo maakte, dat deze een grotere actieradius zou hebben doordat hij minder energie verbruikt.
Afbeelding: Mercedes-Benz
-
Mercedes gaf de EQXX een druppelvorm waarmee nog beter dan de EQS, het elektrische topmodel van het merk, door de lucht glijdt. Volgens de Duitse autobouwer is de EQXX aerodynamischer dan een Amerikaanse football.
Afbeelding: Mercedes-Benz
-
De EQXX heeft ook speciale banden die minder rolweerstand hebben…
Afbeelding: Mercedes-Benz
-
Daarin bevinden zich lichtgewicht magnesium wielen.
Afbeelding: Mercedes-Benz
-
Mercedes maakte er een punt van om overal waar mogelijk gewicht te besparen. Het sneed materiaal weg waar het kon en gebruikte 3D-geprinte onderdelen.
Afbeelding: Mercedes-Benz
-
Het resultaat is dat de EQXX rond de 1.700 kilo weegt. Ongeveer 700 kilo minder dan de EQS.
Afbeelding: Mercedes-Benz
-
Het bedrijf ontwikkelde een nieuw accupakket en aandrijflijn om de efficiëntie te optimaliseren.
Afbeelding: Mercedes-Benz
-
Omdat de EQXX gemaakt is om lange afstanden te rijden, en niet om te racen, is hij niet heel krachtig. Hij heeft maar 200 pk.
Afbeelding: Mercedes-Benz
-
Op het dak zitten zonnepanelen die, in ideale omstandigheden, zo’n 25 kilometer aan actieradius kunnen toevoegen, zegt Mercedes.
Afbeelding: Mercedes-Benz
-
En het zou geen Mercedes zijn als hij geen luxe interieur zou hebben.
Afbeelding: Mercedes-Benz
-
Maar net als de rest van de auto, draait het interieur van de EQXX om efficiëntie.
Afbeelding: Mercedes-Benz
-
Mercedes propte het interieur vol met duurzame materialen waardoor de CO2-voetafdruk van de auto verkleint.
Afbeelding: Mercedes-Benz
-
De deurlussen zijn gemaakt van veganistisch zijde-achtig materiaal.
Afbeelding: Mercedes-Benz
-
De bekleding in de EQXX is volledig vegan en gemaakt van paddenstoelen en cactussen, aldus Mercedes.
Afbeelding: Mercedes-Benz
-
Enkele oppervlakken zijn gemaakt van gerecyclede plastic flessen.
Afbeelding: Mercedes-Benz
-
De Mercedes-Benz Vision EQXX biedt ook een blik op de ideeën van Mercedes over schermen in de auto. Dit conceptmodel heeft een gigantisch 47,5 inch scherm dat over de hele breedte van het dashboard loopt.
Afbeelding: Mercedes-Benz
-
We wisten al dat Mercedes serieus bezig was met elektrische auto’s. Het EQXX conceptmodel laat nog meer zien van de plannen van het merk op dit vlak.
Afbeelding: Mercedes-Benz