- De Duitse autofabrikant Mercedes-Benz gaat in de tweede helft van dit jaar ‘Level 3’ autonoom rijden introduceren in de Amerikaanse staat Nevada.
- Bij Level 3 rijdt de auto voornamelijk zelf en is er minder toezicht van de bestuurder nodig. Die kan bijvoorbeeld een spelletje spelen.
- De Autopilot van Tesla blijft naar verluidt steken op Level 2.
- Lees ook: Duitse automerken willen Tesla van de troon stoten: zo verloopt de race om dominantie op de markt voor elektrische auto’s
Mercedes-Benz introduceert in de tweede helft van dit jaar ‘Level 3’ autonoom rijden in de VS. Dat meldde de Duitse autofabrikant vorige week in een persbericht op zijn site.
De Duitsers noemen hun rijhulpsysteem ‘Drive Pilot’. Deze is uitgerust met autonoom rijden volgens de normen van de Amerikaanse toezichthouder Society of Automotive Engineers (SAE).
De optie zal op de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse en EQS modellen geïntroduceerd worden en gebruik ervan is vooralsnog alleen toegestaan in de Amerikaanse staat Nevada.
Wat de optie in de VS gaat kosten is op dit moment nog niet duidelijk. In Duitsland kost de optie ongeveer 5.000 euro voor de S-Klasse en 7.430 euro op de EQS, volgens Auto News Europe.
In Duitsland werd de optie in mei vorig jaar geïntroduceerd door Mercedes-Benz. Daar mag het in selecte omstandigheden ook gebruikt worden.
Het grote verschil tussen Level 2, waar de Autopilot van Tesla op draait, en Level 3 is dat de bestuurder veel minder hoeft te focussen op de weg. Volgens de definitie van de SEA over Level 3 is de bestuurder niet aan het rijden als de "geautomatiseerde functies aan staan, zelfs niet als deze in de bestuurdersstoel zit".
Hierdoor kan de bestuurder bijvoorbeeld zijn ogen van de weg halen om een gesprek aan te gaan met een passagier, of zou hij zelfs een film kunnen kijken. Tijdens een demonstratie van de Drive Pilot-optie was een bestuurder een potje Tetris aan het spelen, terwijl de Mercedes EQS zichzelf bestuurde.
Maar dat wil niet zeggen dat de bestuurder helemaal zijn aandacht er niet meer bij hoeft te houden. Bij Level 3 wordt er nog steeds verwacht dat de bestuurder kan ingrijpen indien nodig. Slapen of de ogen afdekken zijn dus uit den boze. Mercedes controleert dit met een camera die op de bestuurder gericht is.
Daarnaast werkt de Drive Pilot maar tot een snelheid van 60 kilometer per uur. En niet eens op alle wegen.
Hoewel het dus om een beperkte functionaliteit gaat, verslaat Mercedes wel Amerikaanse autofabrikanten als Tesla, Ford en General Motors door Level 3 autonoom rijden dit jaar te introduceren in de VS.
Elon Musk ziet Mercedes-Benz voorbij sjezen
Dit komt met name hard aan bij Tesla, want Elon Musk roept al sinds 2015 dat zijn voertuigen binnen afzienbare tijd volledig zelfrijdend zullen zijn. Toch bevindt zijn software zich nog altijd in de testfase. Ook haalt het regelmatig de krantenkoppen omdat het ongelukken kan veroorzaken.
Ondanks deze tegenslagen maakte Musk afgelopen november de 'Full Self-Driving'-beta beschikbaar voor alle Amerikaanse klanten van Tesla. Naar verluidt gaat het hierbij om Level 2 autonoom rijden.
Tesla wordt al langer beschuldigd van het misleiden van klanten met de naam 'Full Self-Driving'. Het zou klanten doen denken dat de auto daadwerkelijk volledig autonoom kan rijden, terwijl dit verre van waar is.
Ondertussen zou de Amerikaanse verkeerswaakhond NHTSA zich buigen over 35 incidenten waarbij semi-autonoom rijdende Tesla's betrokken zouden zijn. Volgens nieuwssite The Intercept zouden er hierbij in totaal 19 mensen om het leven zijn gekomen.
Mercedes-Benz laat weten dat hun technologie voldoet aan de eisen die de staat Nevada stelt. Het merk heeft ook certificering aangevraagd in Californië, waar Level 3 autonoom rijden onder bepaalde omstandigheden ook is toegestaan.