- Mercedes-Benz toonde maandag de nieuwste elektrische telg van de EQ-lijn.
- Het gaat om de EQE SUV. Zoals de naam al zegt, is dit de SUV-versie van de eerder verschenen EQE, ofwel de elektrische E-Klasse van het merk.
- Mercedes lanceerde gelijk 5 varianten van de EQE SUV, waaronder ook twee sportieve AMG-versies.
- Lees ook: Dit is de €90.000 kostende Polestar 3, de elektrische SUV die het moet opnemen tegen Tesla en BMW
Mercedes-Benz toont op maandag een nieuw elektrisch model: de Mercedes-Benz EQE SUV, de SUV-versie van de EQE die eerder dit jaar op de markt verscheen.
De overeenkomst in de naam zorgt ook voor de nodige overeenkomst in de auto zelf. De auto’s hebben niet alleen een vergelijkbaar ontwerp met de afgedichte, gladde grille en de herkenbare lichtbalk aan de achterkant, ook zijn ze voorzien van vrijwel dezelfde technische snufjes.
Het grootste verschil zit hem in de actieradius en ruimte in het interieur. Waar de EQE op papier meer dan 650 kilometer kan afleggen op een volle accu, houdt zijn hogere broer het voor gezien na 590 kilometer. De SUV is korter dan de sedan, maar heeft hij bijna vier keer zoveel ruimte voor bagage.
Mercedes-Benz maakt van de gelegenheid gebruik om gelijk 5 varianten van de EQE SUV te lanceren. Wat de onderlinge verschillen zijn? Kijk zelf maar.
Mercedes-Benz EQE SUV: Hoger is beter?
Mercedes-Benz EQE SUV: Hoger is beter?
-
Dit is de nieuwe Mercedes-Benz EQE SUV. Een auto die je eigenlijk al kent in de vorm van zijn iets lagere broertje, de EQE.
Foto: Mercedes-Benz
-
Om maar gelijk over het hoogteverschil tussen de twee EQE-modellen door te gaan: dit kan ietwat variëren.
De EQE SUV heeft namelijk Airmatic-luchtvering. Daarmee kan de rijhoogte tot drie centimeter aangepast worden. Ook heeft hij een meesturende achteras om de draaicirkel van deze grote, luxueuze SUV wat kleiner te maken.
Foto: Mercedes-Benz
-
Qua uiterlijk heeft Mercedes hier geen opvallende trucjes uitgehaald. Het is in vrijwel alle opzichten een EQE die in een SUV-vorm is gegoten. De herkenbare voorkant, met afgedichte grille en de lichtbalk aan de achterkant zijn herkenbaar.
Foto: Mercedes-Benz
-
Nu zou je wellicht verwachten dat een grote, zware SUV flink inlevert op actieradius tegenover zijn lager gelegen en aerodynamischere broertje. En daar heb je dan ook zeker gelijk in. Maar toch valt het best mee.
Foto: Mercedes-Benz
-
Het instapmodel, de EQE SUV 350+ haalt op papier namelijk een comfortabele 590 kilometer (WLTP). Hij doet dat met 292 pk, 565 Nm, een 90 kW-accupakket en enkel achterwielaandrijving.
Foto: Mercedes-Benz
-
Wil je vierwielaandrijving, omdat je bijvoorbeeld gaat off-roaden met de EV, dan moet je wat meer geld uitgeven. Dan kom je terecht bij de EQE SUV 350 4Matic en 500 4Matic. Die laatste heeft iets meer vermogen (408 pk en 858 Nm), maar levert nog meer in op actieradius. De 350 haalt 558 km op een volle accu, de 500 slechts 547 km.
Foto: Mercedes-Benz
-
Nog een verschil tussen de vierwielaangedreven varianten en de 350+: ze mogen 1.800 kilo trekken, in plaats van 750 kilo voor het instapmodel.
Foto: Mercedes-Benz
-
Naast de Mercedes-Benz EQE SUV 350+, 350 4Matic en 500 4Matic, komt de Duitse autofabrikant met nog twee extra sportieve varianten: de AMG 43 4Matic en AMG 53 4Matic+.
De eerste heeft 477 pk en 858 Nm koppel. De tweede heeft 625 pk en 950 Nm. Beide modellen halen geen 500 km op een volle lading. De 43 stopt na 488 km, de 53 na 470 km.
Foto: Mercedes-Benz
-
Alle EQE SUV-modellen laden met dezelfde snelheid: maximaal 170 kW. Dat betekent dat je bij een snellader binnen ongeveer een kwartiertje zo’n 220 kilometer actieradius in het accupakket pompt.
Foto: Mercedes-Benz
-
Apart is wel dat, ondanks zijn imposante verschijning, de EQE SUV ruim 9 centimeter korter is dan zijn ‘kleine broertje’ de EQE.
Foto: Mercedes-Benz
-
Hoewel hij korter is, kan er toch meer in vervoerd worden. De daklijn is namelijk aanzienlijk hoger dan de EQE. Met neergeklapte bank kun je 1.615 literpakken melk in kwijt. In de EQE zijn dat er slechts 430.
Foto: Mercedes-Benz
-
Hoe zich dat vertaalt in comfort voor de passagiers op de achterbank, is nog niet duidelijk. Zij hebben in ieder geval meer hoofdruimte, maar misschien moeten ze het doen met 9 centimeter minder beenruimte.
Foto: Mercedes-Benz
-
Overigens zie je op deze foto’s natuurlijk wel een goed uitgeruste versie van de EQE SUV. Deze heeft bijvoorbeeld de optioneel 22 inch velgen en de speciale ‘Velvet Brown’ lakkleur.
Foto: Mercedes-Benz
-
Aangezien we het hier over een luxueuze Mercedes hebben, is het interieur natuurlijk naar wens uit te rusten met de nodige moderne snufjes.
Foto: Mercedes-Benz
-
Denk hierbij bijvoorbeeld aan het optioneel te plaatsen MBUX Hyperscreen dat over het hele dashboard strekt, maar eigenlijk bestaat uit drie losse schermen. Wil je die niet, dan krijg je een 12,3-inch touchscreen in het midden.
Foto: Mercedes-Benz
-
Nu heeft de EQE SUV een flinke actieradius waardoor range-anxiety eigenlijk niet meer zou mogen voorkomen. Mocht het toch gebeuren, dan heeft de auto navigatie met ‘Electric Intelligence’ dat routes kan plannen waarin laadstops meegenomen worden. Hij zoekt dus ook zelf naar laadstations en berekent zelfs de verwachte laadkosten.
Foto: Mercedes-Benz
-
Mercedes belooft de functionaliteit in de toekomst uit te breiden met OTA-updates (Over-The-Air) en zal ook extra opties gaan aanbieden in de MBUX Store, de online app-winkel van het merk.
Foto: Mercedes-Benz
-
De Mercedes-Benz EQE SUV zal ergens volgend jaar op de markt verschijnen. Tegen welke prijs weten we helaas nog niet, die zal de fabrikant op een later moment bekend gaan maken. Gelet op de prijs van zijn kleinere broertje is het niet gek om een vanafprijs van rond de 90.000 euro tot 100.000 euro te verwachten.
Foto: Mercedes-Benz