Als we Steven Boelens van het diamantenmerk Baunat vragen naar de grootste fout die veel mensen maken op het gebied van diamanten, begint hij niet over de keuze tussen echte of onechte stenen.

“Die onechte stenen bestaan inmiddels zeventig jaar en de vraag vanuit consumenten is miniem”, aldus de uitvoerend directeur van het bedrijf dat online juwelen verkoopt. “Artificiële diamanten vormen één procent van de markt voor natuurlijke diamanten. Het is dus niet echt een issue”, vertelt hij.

Waar gaat het dan wel vaak fout?

Bij aanbiedingen.

“Slimme mensen, die ik echt hoog heb zitten, redeneren soms: ik heb echt een goede deal gemaakt, want ik heb 50 procent korting gekregen op een juweel. Ik begrijp niet hoe mensen zó naïef kunnen zijn”, steekt de expert enigszins opgewonden van wal.

“Ik sta soms echt perplex als ik zulke verhalen hoor. Als ik als verkoper de prijs eerst drie maal over de kop laat gaan, kan ik ook vijftig procent korting geven en alsnog winst maken.”

Steven-Boelens

De opmerking komt niet uit de lucht vallen. Het online merk Baunat - dat zich graag ziet als  'Uber of Airbnb van zijn industrie' - bespaart kosten op marketing, winkelpanden en -personeel.

Zo kan Baunat een sieraad vaak voor de helft tot een derde van de prijs bij concurrenten aanbieden. Kost een verlovingsring bij Cartier 18.000 euro, bij Baunat betaal je er 5.000 euro voor. En dus geeft het merk geen verdere kortingen.

Boelens: “Als klanten dat horen zijn ze soms ontgoocheld. Dan zeggen ze dat ze heel tevreden zijn, alleen ‘jammer dat we geen korting hebben gekregen’. Vooral Chinezen zijn hier gevoelig voor.”

“En dat terwijl ze nergens een betere prijs hebben gevonden en ze de service goed vonden. Mijn mond valt dan open”, zegt de ondernemer.

Zijn tip: kijk niet alleen naar het percentage korting. Stel jezelf de vraag hoe het komt dat een bedrijf deze korting kan geven en hoe ze dat doen. Ouderwets vergelijken is dan de beste optie.

LEES OOK: Waarom lijsttrekkers altijd een blauw pak dragen (en jij er ook een wil), volgens de man die Mark Rutte kleedt