- Afgelopen vrijdag lanceerde Apple officieel de techbril Vision Pro in de VS. De eerste mensen zijn er al mee in het openbaar gespot.
- Daaronder vallen ook gebruikers die met hun nieuwe VR-bril achter het stuur van een semi-zelfrijdende Tesla kruipen.
- Apple raadt gebruik van de Vision Pro ten strengste af in bewegende voertuigen, ook werkt het apparaat dan naar verluidt minder goed.
- Lees ook: De eerste reviews van de Apple Vision Pro zijn verschenen: dit is wat gebruikers van de VR-bril vinden
Enkele uren nadat Apple de nieuwe VR-bril Vision Pro aan zijn eerste Amerikaanse klanten had overhandigd, verschenen vrijdag video’s van gebruikers online. Het overgrote deel zat veilig op een stoel of bank in een huiskamer of kantoor. Maar een enkeling zocht het avontuur op, met alle risico’s die daarbij horen.
De meest opvallende video is die van de 21-jarige Dante Lentini. Het leek hem leuk om de gezichtscomputer van Apple te dragen in een rijdende computer, een Tesla met Autopilot.
In een video die hij op X plaatste, is te zien hoe Lentini met de bril bezig is terwijl hij zijn handen van het stuur heeft, iets wat geen enkele rijmodus in een Tesla toestaat.
Aan het eind van de video is te zien dat Lentini staande wordt gehouden door de politie. Hij is naar eigen zeggen door de dienders gearresteerd.
Maar Lentini lijkt niet de enige te zijn die met de Vision Pro in een Tesla rijdt zonder controle over het voertuig te houden. Een andere video op X toont een man die in een Cybertruck bezig is met andere dingen dan het verkeer.
Apple voorzag dit probleem waarschijnlijk al en waarschuwt gebruikers expliciet tegen het gebruiken van de Vision Pro in bewegende voertuigen.
"Gebruik Apple Vision Pro nooit tijdens het besturen van een rijdend voertuig, fiets, zwaar materieel of in andere situaties waarin aandacht voor veiligheid vereist is”, aldus het het bedrijf.
Mocht een gebruiker toch de Vision Pro in een bewegend voertuig gebruiken, dan krijgt hij of zij een waarschuwing in beeld. Hierin wordt duidelijk gemaakt dat de VR-bril moeite heeft om referentiepunten te maken. Die zijn nodig om de locatie van de virtuele schermen te bepalen.
Dat de Vision Pro daardoor niet of nauwelijks werkt in het openbaar vervoer, daar kwam bekende YouTuber Casey Neistat achter toe hij met de Vision Pro de straten van New York ging verkennen.
De bevindingen van Neistat maken het aannemelijk dat de bovengenoemde Tesla-rijders met precies dezelfde melding in aanraking kwamen en dus eigenlijk niets met de Vision Pro konden.
De Tesla-rijders mét Visio Pro kwalificeren zich dus waarschijnlijk als ‘glassholes’: een term voor mensen die hun VR-bril in het openbaar op hebben en daarmee asociale acties uithalen.