Nog vier maanden wachten en dan stappen, op 19 mei, Meghan Markle en prins Harry in het huwelijksbootje.
Toch is het ‘Meghan Effect’ al in full force.
Net als bij Kate Middleton zorgt Markles entree in de royal family voor een enorme boost voor de Britse economie. Ditmaal goed voor € 760 miljoen euro.
Dat blijkt uit een schatting van Brand Finance, volgens Forbes. Het bedrijf berekende de verwachte opbrengst door een toename in toerisme, reizen, bezoek aan restaurants, hotels, feesten en vieringen en de verkoop van t-shirts, hoedjes, banners en andere merchandise voor de huwelijksdag.
Ongeveer vier maanden voor het laatste Britse koninklijke huwelijk in 2011 was er ook sprake van een dergelijk effect: het “Duchess Effect” of “Kate Effect”. Alles wat Middleton droeg, en nu haar kinderen ook, vliegt over de toonbank. In no time werd Middleton een trendsetter.
Toch gaan de gevolgen langer door dan alleen de maanden rondom de bruiloft.
In 2015 zorgde het Kate Effect voor meer dan 170 miljoen euro in de Britse economie, het 'Charlotte en George Effect' (de kinderen van William en Kate) ruim 199 miljoen euro, aldus Brand Finance.
Markle - een veteraan op de Amerikaanse rode loper en volgens The New York Times "a singular mover of product" - kan een nog veel grotere invloed en fiscaal effect hebben dan haar aanstaande schoonzus.
De 36-jarige actrice heeft een verrassend herkenbaar leven geleid. Zo deelde ze foto's van haar vrienden en familie, kleding en reizen op haar inmiddels verwijderde Instagram en blog, voordat ze écht wereldwijd beroemd werd. Dat Markle een Amerikaanse is en in Canada woonde tijdens het filmen van de serie Suits, maakt haar mogelijk nog populairder dan Middleton. Haar kledingstijl is daarbij ook nog eens modebewuster en minder traditioneel dan die van haar aanstaande schoonzus.
Nadat de verloving van Markle en prins Harry was aangekondigd, poseerde het stel voor Kensington Palace in Londen. Op dat moment droeg ze een jas van het Canadese merk Line, dat geliefd is bij de Canadezen, maar amper bekend is buiten de landsgrenzen. Vlak nadat het merk bekend werd, crashte de webshop van het bedrijf door de vele bezoekers.
Hoe dan ook: 2018 gaat een uithangbord voor de Britse koninklijke familie zijn. En dat levert de economie in totaal meer dan 2 miljard euro op, verwacht Brand Finance.