- Een aantal partijen, maar niet ‘vreselijk veel’, heeft interesse om de failliete kledingketen Scotch & Soda over te nemen, meldt de curator.
- Vrijdag zijn er gesprekken en dan moet blijken hoe serieus de interesse is. Een eventuele doorstart moet volgende week rond zijn.
- Scotch & Soda vroeg eerder deze week faillissement aan, ruim een jaar nadat de Nederlandse modeketen een doorstart maakte.
- LEES OOK: Modemerk Scotch & Soda slechts een jaar na doorstart opnieuw failliet – curatoren willen binnen 2 weken nieuwe eigenaar vinden
Meerdere partijen hebben interesse getoond om de failliete kledingketen Scotch & Soda over te nemen. Dit meldt curator Michel Moeijes vrijdag, twee dagen na het faillissement. Het zijn er “een aantal, niet vreselijk veel”, zegt hij.
Hoe serieus de interesse is, is volgens hem nog moeilijk te zeggen. “Dat kan ik pas aangeven als er bedragen zijn, maar daar zijn we nog niet.” Om hoeveel geïnteresseerden het gaat, wil hij niet kwijt. Vrijdagmiddag zijn er weer gesprekken.
Een eventuele doorstart moet wat hem en medecurator Abslem Ourhris betreft volgende week rond zijn. “Anders wordt een doorstart steeds lastiger, want mensen zitten in onzekerheid. Hoe langer het duurt, hoe meer mensen ontslag nemen en ergens anders gaan werken”, legt Moeijes uit. Hetzelfde zou gelden voor de leveranciers van Scotch & Soda.
Moeijes meldt dat alleen voor de winkels en de webwinkel in Nederland, Duitsland, België, Luxemburg en Oostenrijk faillissement is aangevraagd. Het gaat om de activiteiten die onder S&S Europe BV vallen. De winkels in andere landen, de groothandel van Scotch & Soda en het merk vallen buiten het bankroet.
Zo valt het merk volgens de curator onder het Amerikaanse moederbedrijf Bluestar Alliance. Dat bedrijf nam Scotch & Soda ruim een jaar geleden over nadat de van oorsprong Nederlandse kledingketen ten onder was gegaan.
Leveringen 'liepen achter de seizoenen aan'
Dat Scotch & Soda niet overeind kon blijven, zou komen door logistieke problemen die na de eerdere doorstart waren ontstaan. Na de doorstart duurde het volgens Moeijes vrij lang voordat alle toeleveranciers weer gingen leveren.
"Ze liepen steeds achter de seizoenen aan en als je geen nieuwe collectie in de winkels hebt, dan verkoop je die ook niet." De keten zou hierdoor last hebben gekregen van aanhoudende verliezen. Eerder liet hij weten dat de schulden sinds de doorstart vorig jaar in totaal tientallen miljoenen euro's bedragen.
Klanten kunnen hun geld niet meer terugkrijgen voor kleding en andere producten in de winkels en webshop. Ruilen in de winkels is nog wel mogelijk. Mensen kunnen nog cadeaubonnen gebruiken die voor woensdag zijn gekocht, maar het bedrijf verkoopt geen nieuwe meer.