De reclameomzet groeide aanzienlijk ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De daling van reclame in gedrukte media werd gecompenseerd door groei in tv en online. De tv-activiteiten in Finland en België kenden een solide kwartaal en de verbetering van de Nederlandse tv-activiteiten verlopen met het nieuwe management volgens plan, aldus topman Harri-Pekka Kaukonen in een toelichting. Sanoma Media Nederland maakte in maart bekend tientallen banen te schrappen om ook in de toekomst een financieel gezond en groot mediabedrijf te blijven.
De operationele winst was zwakker dan in het voorgaande jaar door druk op de printverkopen, verhoogde marketingactiviteiten en investeringen in digitale activiteiten. Bovendien incasseerde Sanoma een eenmalig verlies van 17,3 miljoen euro op de verkoop van een belang in een Fins telecombedrijf.
Voor de rest van het jaar verwacht Sanoma een lichte groei van de omzet, vooral als gevolg van de overgenomen SBS-activiteiten in Nederland en België. Het mediaconcern mikt op een operationele winstmarge van ongeveer 10 procent. Sanoma baseert de vooruitzichten op de veronderstelling dat de reclamemarkten stabiel blijven dan wel licht afnemen als de economische onzekerheid aanhoudt.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl