- Maandag maakt MediaMarkt bekend in de wereld van mobile aanbieders te stappen met het eigen merk ‘Let’s Go Mobile.
- De stap is volgens het bedrijf een logische stap om de klanten van het bedrijf beter te kunnen bedienen met een totaalpakket.
- Business Insider Nederland sprak met CCO Partick van der Linden en Director of Services & Solutions Benelux Milad Ahmadi van MediaMarkt.
- Lees ook: Topman Remko Rijnders van MediaMarkt Benelux over nieuw online platform: ‘Omzet is leuk, maar klanttevredenheid is duurzaam’
Veel mensen weten niet dat MediaMarkt de grootste onafhankelijke verkoper is van mobiele abonnementen in Nederland. Dat het bedrijf elektronica, waaronder dus ook smartphones verkoopt, is al veel langer duidelijk.
De vraag is dan ook eigenlijk waarom de twee nooit eerder zijn gekoppeld met een eigen mobiel abonnement. Het speelt intern al jaren, maar MediaMarkt is er eigenlijk pas negen maanden geleden actief aan begonnen te werken, omdat de positie in de markt er klaar voor was. Het resultaat is nieuwe mobiele aanbieder ‘Let’s Go Mobile’.
Als je iets uitzoomt op de zaken die MediaMarkt nu aanbiedt, wordt al snel duidelijk waarom het bedrijf nu ook een eigen mobiele aanbieder in het leven roept. “We verkopen bijvoorbeeld ook al energie, we verkopen verzekeringen, doen financieringen en hebben ook allerlei branded services. Dat wordt steeds belangrijker voor de business”, zegt CCO Patrick van der Linden van MediaMarkt tegen Business Insider Nederland. “De tijd dat we alleen producten verkochten is allang voorbij, dus we zoeken steeds meer de toegevoegde waarde voor de klant.”
“Op dat soort dienstverlening willen we het marktaandeel dan ook steeds verder vergroten”, legt hij uit. “Daar past Let’s Go Mobile ook in. Hiermee trekken we klanten nog meer naar ons toe doordat we eigenlijk een totaaloplossing in één keer kunnen aanbieden. “
Vanuit dat standpunt is ook gedacht bij het ontwikkelen van de propositie, want je moet het toch goed aanpakken als je wilt opvallen in het woud van mobiele aanbieders. Daarbij staat een ding als een paal boven water: Let's Go Mobile, dat op het netwerk van KPN werkt, wordt geen prijsvechter.
"Daar zijn andere spelers voor in de markt en dat laten we liever aan hen over", zegt Director of Services & Solutions Benelux Milad Ahmadi van MediaMarkt tegen Business Insider Nederland. "Er zijn genoeg hele goedkope abonnementen in de markt te krijgen. Wij willen niet per se de goedkoopste zijn, maar bieden wel een scherpe prijs. Wij hebben daarnaast de meerwaarde dat we winkels hebben, waar we de klant ook kunnen informeren. We hebben niet alleen maar Let's Go Mobile, we bieden ook alle andere netwerken aan. Dus een consument kan bij ons vergelijken en de beste optie kiezen."

'We hebben als toegevoegde waarde de cloud'
Als je niet op prijs de strijd aangaat, moet je als nieuwe aanbieder in de markt op een andere manier eruit springen. MediaMarkt denkt dat te kunnen doen door de cloudoplossing, die het nu ook al als losse dienst aanbiedt, gratis in de abonnementen op te nemen. De keuze om het zo aan te pakken is tweeledig. Enerzijds komt deze oplossing naar voren uit doelgroeponderzoek, anderzijds is het een beetje klantenbinding.
"Het abonnement dat wij nu bedacht hebben, is voor zowel jong als oud, maar daarmee kunnen we ook digitale klanten veel beter bedienen", legt Van der Linden uit. "Bijna iedereen heeft een mobiel abonnement tegenwoordig, misschien wel twee, en heeft daar misschien ook nog wel een betaalde cloudoplossing bij. Onze clouddienst kan deze vervangen en werkt op al je apparaten, van een MacBook tot iOS en ook Android. Ik denk dat juist dit ons onderscheidt in die markt."
"Dus qua prijsstelling zitten we op hetzelfde niveau als de andere aanbieders, maar we hebben als toegevoegde waarde de cloud. Dat is dan eigenlijk een voordeel van het tientje wat je nu misschien aan Apple of aan wie dan ook betaalt", aldus Van der Linden.
Het aanbieden van een cloudoplossing heeft een diepere laag, want bij MediaMarkt is ook duidelijk dat als je mensen zover krijgt om hun data bij jou te stallen, ze een drempel overmoeten als ze van aanbieder willen veranderen. "Wat we gaan doen is op het moment dat de klant uiteindelijk ervoor kiest om bij ons weg te gaan, hij ervoor kan kiezen om de cloudoplossing te behouden. Maar dan ga je er natuurlijk wel maandelijks voor betalen", stelt Ahmadi.
Over maandelijkse kosten gesproken: het is bij Let's Go Mobile niet mogelijk om de aankoop van een nieuwe smartphone te financieren. Iets wat bij veel andere aanbieders in de markt wel mogelijk is. Het is in Nederland dan ook heel gebruikelijk om de kosten voor de nieuwe telefoon over de looptijd van het abonnement uit te spreiden. "Mensen die bij de MediaMarkt binnenlopen voor een nieuwe telefoon, hebben doorgaans het geld op zak. We bieden wel een inruilservice waarbij je je oude telefoon kunt inleveren. Dan refurbishen of recyclen wij hem en krijg jij een waardebon die je kunt inruilen om de kosten van de nieuwe telefoon te drukken", stelt Van der Linden.

Daarnaast is het voor nu ook niet meer mogelijk om een aankoop te financieren bij MediaMarkt. Hiervoor had het concern als partner de bank Santander, maar die is gestopt met het aanbieden van financieringen onder de 2.500 euro. Op dit moment wordt er binnen het bedrijf wel gekeken naar alternatieven, waaronder mogelijk ook een lease-oplossing.
Ook buiten MediaMarkt bij Let's go Mobile klant worden
Tot dusver is duidelijk dat Let's Go Mobile erg leunt op de merkwaarde van MediaMarkt. Het maakt het dan ook een ietwat vreemde keuze dat er toch gekozen is voor een aparte entiteit die ook qua naam niets te maken heeft met de overbekende winkelketen. "Daar is bewust voor gekozen en we zullen ook echt in de communicatie vol trots aangeven dat MediaMarkt erachter zit", zegt Van der Linden.
Ahmadi legt uit: " Stel je hebt niks met voetbal. Als we een voetbalpropositie zouden hebben, dan zouden we jou volledig missen terwijl de propositie misschien wel geschikt is voor jou. Door te kiezen voor een aparte naam kunnen we traffic van de MediaMarkt gebruiken en tegelijk klanten bereiken die helemaal niks met de winkel te maken hebben."
Het idee is dan ook dat je buiten de MediaMarkt om, via een losse website, gewoon een abonnement bij Let's Go Mobile kunt afsluiten.
Het idee is natuurlijk om klanten beter van dienst te kunnen zijn, maar een investering om een mobiele aanbieder op te starten, kan daar niet alleen op leunen. Dus wat zijn de ambities voor LEt's Go Mobile? "Qua ambities zouden we ons willen kunnen vergelijken aan YouFone", stelt Ahmadi. "Zij hadden ongeveer 500.000 abonnees toen ze verkocht werden aan KPN, maar ze hebben er 13 jaar over gedaan om daar te komen."
"We gaan het gewoon netjes op het gemak opbouwen", voegt Van der Linden toe.