Mediahuis Nederland schrapt een kleine 70 van de 160 banen op de advertentie-afdeling.
De abonnementen voor kranten zouden nog goed lopen, maar de advertentie-inkomsten zijn door de coronacrisis weggezakt.
Financieel directeur Koos Boot denkt dat een deel van die inkomsten ook niet meer terugkomt.
De Belgische uitgever van de Telegraaf en NRC gaat flink snijden in de advertentieafdeling. Mediahuis Nederland wil bijna 70 van de 160 banen op de afdeling schrappen. Die maatregel wordt ingegeven door de gevolgen van de coronacrisis, zo meldt De Telegraaf.
Volgens financieel directeur Koos Boot gaat het journalistiek gezien en met de abonnementen wel goed. “Op de advertentiemarkt zien we dat veel klanten hun marketingbudgetten hebben teruggedraaid, zoals reisorganisaties die grote klanten van ons zijn.”
“We hebben van eerdere crises geleerd dat een deel van de advertentieomzet die wegvalt, later ook niet meer terugkeert”, zo analyseert Boot de ontstane situatie.
De Nederlandse tak van het Belgische krantenconcern geeft naast de Telegraaf onder meer NRC en een aantal regionale kranten uit.
Het bedrijf telt ruim duizend medewerkers. De ontslagen zouden niet alleen vallen onder verkopers van advertenties, maar ook bij medewerkers die betrokken zijn bij de plaatsing ervan.
Op andere afdelingen wordt niet ingegrepen. „We zijn nog steeds winstgevend", benadrukt Boot tegenover De Telegraaf. "Maar we kunnen onze ogen niet sluiten voor de omstandigheden op de advertentiemarkt. Die gaat achteruit door corona en de economische ontwikkelingen en er is veel concurrentie van Amerikaanse techbedrijven als Google en Facebook."