Mediahuis heeft een overnamebod gedaan op zijn Ierse branchegenoot Independent News & Media (INM), dat met de Irish Independent de grootste krant van het Ierland uitgeeft. De Belgische onderneming, in Nederland onder meer eigenaar van kranten als De Telegraaf en NRC, heeft in totaal 145,6 miljoen euro over voor het bedrijf.
INM is in Ierland en Noord-Ierland ook actief met de tabloid Herald, Sunday World en Belfast Telegraph en geeft een aantal regionale kranten uit. Ook online is het bedrijf actief als nieuwsleverancier, zoals met de nieuwssite independent.ie. Het aan de beurs in Londen genoteerde bedrijf heeft circa 800 werknemers en behaalde vorig jaar een omzet van 191 miljoen euro. Met de beoogde overname zou Mediahuis zijn eerste stap buiten Nederland en België zetten.
Eerder deze maand maakte INM al bekend te zijn benaderd door een overnamepartij. Het bedrijf kampt met teruglopende resultaten en zoekt naar manieren om die op peil te houden, onder andere door vaker een betaalmuur voor zijn artikelen online toe te passen. In eigen land is INM ook onderwerp van onderzoek door de autoriteiten wegens een vermeend datalek in 2014.
Mediahuis voert winst op door overname TMG
Mediahuis voerde vorig jaar zowel de winst als omzet op. Dat is mede te danken aan sterke resultaten bij Telegraaf Media Groep (TMG), zo bleek afgelopen februari. De resultaten van TMG telden in 2018 voor het eerst een compleet jaar mee bij Mediahuis.
De totale omzet van het bedrijf steeg 28 procent tot 819 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat verbeterde met ruim 26 procent tot 27,7 miljoen euro. Onder de streep resteerde 28,3 miljoen euro, een stijging van bijna 90 procent op jaarbasis mede dankzij gunstigere belastingen in Nederland.
De Telegraaf en regionale TMG-titels als het Noordhollands Dagblad, het Leidsch Dagblad en de IJmuider Courant verkochten vorig jaar meer digitale abonnementen. Tegelijkertijd stabiliseerde bij De Telegraaf de verkoop van papieren kranten, na jaren van slinkende oplages. Die stijging van het aantal abonnementen compenseerde een daling van de advertentie-inkomsten.
In België zette De Standaard goede resultaten neer. Het Nieuwsblad en regionale kranten als Gazet van Antwerpen hadden daarentegen last van een dalende printomzet, die niet kon worden gecompenseerd met onlinegroei.