- Mediabedrijf DPG wil RTL Nederland overnemen.
- De directies van beide bedrijven zijn het eens over een overname.
- De vraag is wel wat marktoezichthouder ACM van het voornemen vindt, aangezien de deal een sterkere concentratie van mediamacht in Nederland impliceert.
- Lees ook: Verzekeraar ASR zet Knab, de jonge bank voor zzp’ers, in de etalage – verkoop nog niet rond
Mediabedrijf DPG Media wil RTL Nederland overnemen. De twee bedrijven hebben daarover overeenstemming bereikt, liet DPG Media vrijdag weten. Volgens RTL Nieuws bedraagt de overnamesom 1,1 miljard euro.
“We geloven sterk in de toekomst van televisie & streaming waarbij de kracht van goede lokale programma’s en series cruciaal is”, stelt topman Erik Roddenhof van DPG Media. “RTL Nederland past daarmee heel goed bij DPG Media.”
DPG Media heeft met RTL Group afgesproken dat de naam RTL behouden blijft. DPG Media heeft het voornemen om RTL Nederland en RTL Nieuws onder leiding van Sven Sauvé als nieuwe divisie aan DPG Media toe te voegen.
Volgens Roddenhof is het bundelen van krachten noodzakelijk om succesvol te blijven: “We kunnen elkaar versterken met kennis, kunde en investeringen.” Topman Christian Van Thillo van DPG Media zegt te geloven dat “de consument zal blijven kijken naar goed gemaakt programma’s. Onze passie en kracht ligt bij lokaal gemaakte content, iets wat we bij DPG Media met al onze media doen.”
Karteltoezichthouder ACM moet kijken naar overname RTL Nederland door DPG Media
DPG Media is in Nederland vooral een uitgever van kranten, bladen en online kanalen. Tot het concern behoren onder meer de kranten AD, Volkskrant en Trouw, een reeks regionale dagbladen, tijdschriften, radiozenders en sites als Nu.nl.
De vraag is of markttoezichthouder ACM akkoord gaat met de overname, die een sterkere concentratie van het medialandschap in Nederland zal bewerkstelligen. De nieuwe combinatie zou zowel op de markt voor online/krantenadvertenties als op de tv-markt in Nederland een zeer sterke positie krijgen. Met name op algemene, online advertentiemarkt voor consumenten wordt de gecombineerde positie van het AD, Nu.nl en RTL Nieuws vrij dominant.
De voorgenomen overname is dan ook onder voorbehoud van goedkeuring door de ACM en wordt voorgelegd voor advies aan de betrokken ondernemingsraden. RTL Nederland stond al in de etalage. Een eerder plan van mediabedrijf Talpa om met RTL samen te gaan keurde de ACM af.
De ACM zal naar eigen zeggen zorgvuldig kijken naar de geplande overname van RTL Nederland door DPG Media. Volgens een woordvoerder van de ACM moet de overname nog wel officieel worden voorgelegd aan de mededingingsautoriteit.
De woordvoerder zegt dat een wettelijk fusieproces doorlopen zal worden door de ACM waarbij marktonderzoek wordt gedaan.