Elektronicaketen Media Markt heeft in de laatste drie maanden van 2014 geprofiteerd van de dalende prijzen van benzine, energie en voedsel. Europese consumenten hielden daardoor meer geld over om bijvoorbeeld een televisie of tablet aan te schaffen.
Dat meldde het Duitse moederbedrijf Metro dinsdag.
Media Markt en zusterketen Saturn behaalden een omzet van 6,9 miljard euro, ruim 4 procent meer dan een jaar eerder. In Duitsland namen de verkopen met 1,4 procent toe en in de rest van West-Europa met 4,1 procent. Losse cijfers over Nederland werden niet gegeven.
In Oost-Europa behaalde Media-Saturn 12 procent meer omzet. Zonder de scherpe waardedaling van met name de Russische roebel zou de groei meer dan twee keer zo groot zijn geweest. Aan de andere kant drijven de problemen met de roebel wel op korte termijn de winkelverkopen op, omdat veel Russen verdere prijsstijgingen van importgoederen voor willen zijn.
Lagere omzet moederbedrijf
Al met al geeft de instabiele situatie in Rusland een vertekend beeld van de prestaties van Metro, zei bestuursvoorzitter Olaf Koch in een toelichting. Ondanks de nog altijd lastige economische omstandigheden in Europa heeft het bedrijf de onderliggende resultaten volgens de topman weten te verbeteren.
De totale omzet van Metro, waar ook groothandel Makro onder valt, daalde als gevolg van nadelige wisselkoerseffecten met 2,2 procent tot 18,3 miljard euro. Het resultaat voor rente, belastingen en afschrijvingen (ebitda), exclusief eenmalige posten, daalde met 5,6 procent tot 1,3 miljard euro. De nettowinst viel met 445 miljoen euro iets hoger uit dan een jaar eerder.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl