Chris Hughes richtte in 2004 samen met Mark Zuckerberg Facebook op vanaf een studentenkamer op Harvard, maar keert zich nu in een uiterst kritisch opiniestuk in The New York Times tegen zijn voormalige vriend en zakenpartner.
In een essay van maar liefst 6.500 woorden schrijft Hughes dat het sociale netwerk moet worden opgesplitst om gebruikers te beschermen en meer concurrentie te krijgen op de markt. Hughes verdiende zelf bijna een miljard dollar aan de beursgang van Facebook in 2012.
Nu stelt Hughes dat het enorme datalek rond Cambridge Analytica en de gang van zaken rond de presidentsverkiezingen van 2016 hem bewust hebben gemaakt van “de gevaren van het monopolie van Facebook”. Er is sindsdien een steeds terugkerend patroon ontstaan op het moment dat een schandaal losbreekt: “Elke keer als Facebook er een potje van maakt, herhalen we dezelfde vermoeiende cyclus: eerst woede, daarna teleurstelling en vervolgens ontslag.”
Hughes zegt dat Zuckerberg “een monster heeft gecreëerd dat ondernemerschap de kop indrukt en de keuze van de consument beperkt” en dat zijn “ongekende en on-Amerikaanse” persoonlijke macht vrijwel niet gecontroleerd wordt. Zuckerberg is zowel CEO, directeur als controlerend grootaandeelhouder van Facebook.
“Mark is een goed en vriendelijk mens”, schrijft Hughes. “Maar ik ben boos dat zijn focus op groei en de jacht op kliks ten koste gaat van veiligheid en beschaafdheid. Ik ben teleurgesteld in mezelf en het vroegere Facebook-team dat we niet beter hebben nagedacht over hoe het nieuwsalgoritme onze cultuur kan veranderen, verkiezingen kan beïnvloeden en nationalistische leiders kan helpen. En ik maak me zorgen over het feit dat Mark zich omringt met mensen die zijn visie onderschrijven in plaats van kritisch beschouwen.”
Hij stelt daarom een aantal concrete maatregelen: "Mark zal waarschijnlijk nooit een baas krijgen, maar zijn macht moet wel gecontroleerd worden. De Amerikaanse regering moet twee dingen doen: het monopolie van Facebook opheffen en met regels komen om het bedrijf betrouwbaarder te maken."
Volgens Hughes moeten Facebook, Instagram en WhatsApp drie aparte beursbedrijven worden. Op termijn zullen Zuckerberg en andere bestuurder "hun managementaandelen moeten verkopen", stelt hij verder. En Facebook zou ook geen nieuwe overnames meer mogen doen.
De medeoprichter van Facebook waarschuwt de politiek snel met wetgeving te komen, aangezien Zuckerberg Facebook, Instagram en WhatsApp steeds meer aan het integreren is.
Hughes steunt ook de oprichting van een nieuwe toezichthouder voor techbedrijven. Topprioriteit van zo'n door het Congres ingestelde instantie zou de bescherming van de privacy van gebruikers moeten zijn. Facebook zelf pleit ook voor duidelijke en strengere privacyregels in de VS na het succes van de in mei 2018 ingevoerde Europese regelgeving over gebruikersdata.
"Het Amerikaanse volk zal de grootste winnaar zijn", schrijft Hughes over de splitsing. "Stel je eens een concurrerende markt voor waarop iedereen vrij kan kiezen tussen een netwerk met hogere privacystandaarden, een ander netwerk dat geld kost maar nauwelijks reclame laat zien of een netwerk waar gebruikers zelf kunnen bepalen wat er wel en niet in hun feeds terechtkomt."
Lees het hele opiniestuk van Chris Hughes bij The New York Times (Engels).
Lees meer over sociale media:
- Vertrouwen in sociale media daalt in Nederland, vooral Facebook is op z’n retour, maar Instagram steeds populairder
- Dit is de betekenis achter de naam Slack, de populaire zakelijke app die ruim $7 miljard waard is
- Binnen 50 jaar is Facebook een massagraf en bestaat meer dan de helft van de gebruikers uit zombies