McDonald’s wil dat 3.500 extra restaurants worden gerund door franchisers. Dat zei topman Steve Easterbrook maandag bij de presentatie van nieuwe plannen die de fastfoodketen weer het goede spoor moet zetten. McDonald’s heeft last van hevige concurrentie, terwijl veel consumenten graag gezonder willen eten.
Op dit moment wordt 81 procent van alle McDonald’s restaurants wereldwijd gerund door franchisers. De keten wil dat percentage opkrikken tot 90 procent, om ondernemerschap te stimuleren, gaf topman Easterbrook maandag aan.
De fastfoodketen kampt met teruglopend bezoek en flinke concurrentie van bijvoorbeeld Burger King en KFC. Vorig jaar liepen de verkopen met zeven procent terug. Het bedrijf presenteerde daarom een flink aantal plannen om de negatieve spiraal te breken.
Nieuwe hamburgers
Volgens Easterbrook is het menu in de Verenigde Staten achtergebleven ten opzichte van de concurrentie. Hij wil daarom investeren in de kwaliteit van de maaltijden. Er moeten drie nieuwe, betere hamburgers op de markt komen, die ook wat meer zullen kosten.
Ook hoopt McDonald’s meer maaltijden te verkopen door in te zetten op een afleverservice. In New York wordt een pilot opgestart, waarbij postorderbedrijf Postmates bestellingen gaat afleveren.
Meer restaurants in Nederland
Daarnaast verandert er ook het nodige in de organisatie. Er is een speciale groep landen waar het keten flink denkt te kunnen groeien. Daar hoort ook Nederland bij, meldt McDonald's in zijn persverklaring. Andere landen zijn Spanje, Italië, Zwitserland, Polen, Rusland, China en Zuid-Korea. Daar moeten extra restaurants geopend worden.
Het keten wil bovendien 300 miljoen dollar bezuinigen. Dat moet grotendeels tegen 2017 gerealiseerd zijn. Het is niet duidelijk of de bezuinigingen banen gaan kosten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl