McDonald’s verkoopt meer door luxere hamburgers

De Big Mac-index van weekblad The Economist meet wereldwijde prijs- en valutaverschillen aan de hand van de befaamde standaardburger van McDonald's. Wat blijkt? In de eurozone is een hamburger relatief goedkoop. En dat impliceert dat de euro ondergewaardeerd is ten opzichte van de dollar Weekblad The Economist lanceerde in 1986 de Big Mac-index. Die vergelijkt wereldwijd de prijzen van Big Mac’s op basis van actuele wisselkoersen.

Foto Emanuele/Flickr

McDonald’s ziet zijn omzetgroei in Nederland versnellen. Ruimere openingstijden en nieuwe toevoegingen aan het assortiment, zoals de in oktober ingevoerde Maestro Burger, wisten vorig jaar meer klanten naar de hamburgerrestaurants te trekken. Vooral in het laatste kwartaal gingen de zaken goed.

De omzet steeg in 2015 met 3,4 procent tot 673,8 miljoen euro. Daarmee ging de groei beduidend harder dan de toename van 1,1 procent in 2014. De keten verwelkomde in ons land vorig jaar daarbij 1,8 procent meer gasten, werd woensdag bekend.

Topman Manu Steijaert van McDonald’s Nederland rekent voor 2016 op een verdere omzetgroei. Nederland behoorde vorig jaar tot de sterkst groeiende markten van McDonald’s wereldwijd, samen met onder meer Polen en China. Volgens Steijaert was Nederland ook een van de vijftien meest winstgevende markten van het internationale concern. Precieze cijfers wilde hij in dat verband niet noemen.

Zelf hamburger samenstellen

Het fastfoodbedrijf, dat in 2015 wereldwijd een omzet behaalde van omgerekend bijna 23 miljard euro, zet in Nederland vooral in op het vernieuwen en moderniseren van zijn restaurants. Afgelopen jaar hield McDonald’s onder meer een proef waarbij mensen zelf hun eigen burger kunnen samenstellen. Die optie wil de keten dit jaar gaan aanbieden in 150 restaurants. Kleinschalige proeven met koffietent McCafé en de Salad Bar lopen nog.

Achter de schermen wordt verder gewerkt aan de mogelijkheid om mobiel bestellingen te plaatsen. Die optie wordt naar verwachting in 2017 geïntroduceerd. Het gaat dan wel om orders die bij de winkel moeten worden afgehaald. Steijaert ziet vooralsnog geen kansen in het thuisbezorgen van burgers, frietjes en andere snacks.

McDonald's bouwt in Nederland ook nog steeds restaurants bij: vorig jaar vier en dit jaar weer zes. Er werken nu circa 17.000 medewerkers in 246 filialen.

Lees ook: Het nieuwe McDonald's: bediening aan tafel, groenvoer en burgers pimpen

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl