- McDonald’s heeft vanwege de coronapandemie alle salades van het menu geschrapt in de Verenigde Staten.
- Er lijken maar weinig klanten te zijn die de salades missen en de bedrijfsvoering is er een stuk makkelijker op geworden.
- Grote vraag is nu of de salades terug zullen keren op het menu, al dan niet in aangepaste vorm.
De salades van McDonald’s zijn in de Verenigde Staten van het menu verdwenen. En niemand lijkt ze erg te missen.
Eind maart kondigde de fastfoodketen aan het ‘All Day Breakfast’ van het menu te schrappen en ook veel andere niet al te populaire items, zoals yoghurt, salades en de ‘Grilled Chicken Sandwiches’. Er werd gezegd dat de beslissing tijdelijk was en bedoeld om werkprocessen te versnellen tijdens de coronapandemie.
In de zomer zette McDonald’s een aantal items terug op het menu en vulde het aan met nieuwe items. Maar van de salades is vooralsnog geen spoor te bekennen.
De salades stonden voor het eerst op het menu in 1987 in de Verenigde Staten. Later hielpen ze het imago van de fastfoodketen enigszins op te vijzelen, nadat dit een deuk had opgelopen door de verschijning van het boek ‘Fast Food Nation’ in 2001 en de documentaire ‘Super Size Me’ in 2004.
Salades zijn geen verkoophit
Maar de salades hebben nooit geld in het laatje gebracht, ondanks de nodige reclamecampagnes en vernieuwingen.
McDonald's verdient vooral aan de verkoop van veel goedkope vette hap, niet aan duurdere al dan niet gezondere items.
"Zelfs dubbele cheeseburgers voor 1 dollar leveren meer winst op dan salades of kipsandwiches die 3,19 tot 4,29 dollar kosten", schreef The New York Times in 2006. Dankzij het Dollar Menu, een succes onder tieners, jongvolwassenen en minderheden, steeg de omzet van de fastfoodketen destijds met 33 procent in drie jaar. Aandelen stegen met 170 procent.
"McDonald's is een bedrijf met maar één groot doel: winst genereren voor de aandeelhouders", zegt hoogleraar voedselbeleid Marion Nestle van New York University tegen Business Insider. "Het is niet geïnteresseerd in het produceren van eten dat niet goed verkoopt."
Franchisenemers waren blij met de beslissing om minder populaire items van het menu te schrappen. De situatie achter de schermen werd er eenvoudiger door en het heeft hen geholpen de dienstverlening te versnellen, vertelden twee franchisenemers eerder dit jaar tegen Business Insider.
De strategie van McDonald's om het menu te versimpelen in de Verenigde Staten heeft zich al uitbetaald. De doorstroming bij de McDrive verloopt sneller dan ooit en de omzet steeg in het derde kwartaal met 4,6 procent. Analisten voorspellen ook dat McDonald's het in de komende maanden en jaren heel goed gaat doen, terwijl veel andere restaurants worstelen om de pandemie te overleven.
De salade wordt niet gemist
In 2015 ging McDonald's nog op de groene toer met zelfs een saladebar in vestigingen, om te voldoen aan de eisen van twintigers en dertigers die liever gezond en authentiek aten bij een foodtruck dan een hamburger in een fastfoodketen.
Maar vandaag de dag lijken er in de VS niet veel klanten te zijn die de salades missen. Al zijn er op Twitter wel een paar mensen te vinden die er vragen over stellen.
—McRib is Back (@McDonalds) December 2, 2020
—Kara’nique 💋 (@kaaayq) November 23, 2020
—McRib is Back (@McDonalds) November 29, 2020
Maar dat zijn maar kleine rimpelingen op de fastfood-radar, zeker in vergelijking met de explosie van tweets en klachten toen Taco Bell de frietjes van het menu schrapte. McDonald's-klanten waren meer verontwaardigd toen het bedrijf het 'All Day Breakfast' schrapte, en juist verheugd over de terugkeer van het cultproduct McRib.
McDonald's laat in een verklaring aan Business Insider weten dat het in april items van het menu heeft gehaald om de bedrijfsvoering te vereenvoudigen en de klantervaring te verbeteren. Maar het bedrijf wil niet reageren op de vraag of de salades terugkeren.
"Onze klanten staan centraal bij alles wat we doen en we zullen naar hen blijven luisteren en onze menu's blijven afstemmen op hun behoeftes", stelt McDonald's.
Nooit meer een salade bij McDonald's?
Betekent dit dat de salades voorgoed verdwijnen van het menu van McDonald's? Dat zou een gewaagde beslissing zijn, waarschijnlijk te gewaagd. Salades mogen dan geen verkoopsucces zijn, ze zijn sinds de jaren '80 wel het nummer één alternatief voor vegetariërs en klanten die zich om hun gezondheid bekommeren.
Het zou kunnen dat de fastfoodketen die groep van zich vervreemd en dat hun vrienden en familie ook niet meer naar McDonald's komen.
Mogelijk komen de salades terug in een andere vorm. McDonald's laat weten op zoek te zijn naar mogelijkheden om geschrapte menu-items in de toekomst op nieuwe manieren terug te brengen.
McDonald's werkt inmiddels ook aan een ander alternatief voor zijn welbekende burgers. Onder de naam McPlant gaat het bedrijf zelf vleesvervangers ontwikkelen, kondigde fastfoodketen vorige maand aan. McDonald's belooft dat de vleesvervangers dezelfde "iconische smaak" hebben als zijn traditionele burgers.
Lees meer over McDonald's:
- 5 opvallende weetjes uit het marketinghandboek van McDonald’s – Ronald McDonald komt niet in nachtclubs en het predicaat ‘Mc’ is behoorlijk exclusief
- Het nieuwe McDonald’s: bediening aan tafel, groenvoer en burgers pimpen
- 10 feiten over de smerig goede marketing van McDonald’s
- Dit waren de 9 grootste fastfoodflops van McDonald’s en Burger King van de afgelopen 10 jaar
- 4 blijvende veranderingen voor restaurants die McDonald’s in de kaart spelen
- Ik nam een kijkje in de keuken van McDonald’s en begrijp nu hoe je in 50 seconden een hamburger krijgt