- De Russische fastfoodketen Oom Vanja heeft een handelsmerk aangevraagd voor een logo dat lijkt op de iconische gouden ‘M’ van McDonald’s.
- Het logo maakt ook gebruik van dezelfde kleuren als dat van McDonald’s.
- De merkaanvraag werd ingediend drie dagen nadat McDonald’s had aangekondigd dat het al zijn vestigingen in Rusland zou sluiten.
- Lees ook: Big Macs worden in Rusland online voor 33 euro per stuk verkocht, nadat McDonald’s de filialen in het land sloot
Een Russische fastfoodketen genaamd Oom Vanja heeft een handelsmerk aangevraagd voor een logo dat sterk lijkt op de iconische gouden ‘M’ van McDonald’s.
Afgelopen weekend diende Oom Vanja een aanvraag voor een handelsmerk in bij de Russische overheid, met inbegrip van een voorgesteld logo: een gestileerde letter ‘B’ met de woorden ‘Oom Vanja’ eronder in het Russisch.
Hoewel het logo kan worden geïnterpreteerd als het cyrillische ‘Ve’, dat overeenkomt met de uitspraak van de V in ‘Vanja’, lijkt het ook op de gouden ‘M’ van McDonald’s. De door Oom Vanja ingediende afbeelding gebruikt ook dezelfde kleuren als het logo van McDonald’s.
In de aanvraag staat dat Oom Vanja een zakenadres in Moskou heeft, en dat het bedrijf snackbar- en thuisbezorgingsdiensten aanbiedt.
De merkaanvraag werd ingediend drie dagen nadat McDonald’s had aangekondigd dat het meer dan 800 restaurants in Rusland voor onbepaalde tijd zou sluiten.
“McDonald’s heeft aangekondigd te gaan sluiten. Oké, sluit maar”, zei Vjatsjeslav Volodin, de voorzitter van het Russische parlement, volgens The Washington Post. “Morgen is er geen McDonald’s meer, maar Oom Vanja’s.”
Het is onduidelijk hoe de naam ‘Oom Vanja’ tot stand is gekomen. Het bedrijf deelt zijn naam met een toneelstuk van de Russische toneelschrijver Anton Tsjechov.