In een poging om wat eigentijdser over te komen, introduceert McDonald’s typisch Nederlandse ingrediënten.
Boerenkool, biefstuk en Goudse kaas. Klinkt als de inhoud van een doorsnee Nederlandse koelkast, maar in zestig filialen van McDonald’s in de Verenigde Staten staan deze ingrediënten sinds kort op het menu. Decennialang ging je naar McDonald’s omdat je van te voren precies wist wat je daar kon bestellen. Maar die formule lijkt aan slijtage onderhevig. McDonald’s probeert om verrassend, eigentijds en gezond uit de hoek te komen, want de concurrentie met andere restaurantketens is moordend.
Zelf hamburger samenstellen
Daarom experimenteert McDonald’s al een tijdje met klanten zelf hun hamburger te laten samenstellen. Dit laatste nieuwe concept heet Create Your Taste. Bij een bestelzuil of via een speciale app kunnen klanten een broodje naar eigen voorkeur bestellen, meldt CNN.
Tot nu toe gebruikte McDonald’s vooral binnenlandse kaasproducten: cheddar, Monterey Jack en die zompige, apart geplastificeerde Oostblokplakjes, die in de VS “American Cheese” genoemd worden. Boerenkool is de afgelopen vijf jaar waanzinnig populair geworden in Amerika. De groene krulgroente geldt er als hippe superfood. Amerikanen doen er dan ook van alles mee, behalve het gewoon stampen met aardappels. De keerzijde van de medaille is dat boerenkool een reputatie heeft verworven als modegroente, geliefd bij veganistische boomknuffelaars.
Hip gezond ontbijtje? Boerenkool!
McDonald’s probeerde begin dit jaar nog mee te liften op dat cynisme, door in een reclamespot boerenkool belachelijk te maken. “Dit zullen we nooit vervangen door boerenkool”, klonk de commentaarstem bij een close-up van het blaadje sla op een Big Mac. Maar in mei begon McDonald’s toch een experiment met de vorstgroente, schrijft Fortune. Niet op de burger, maar… als ontbijt. Bij een beperkt aantal filialen kun je ’s ochtends een ontbijtmaaltijd bestellen met boerenkool, kalkoenworstjes en gebakken eiwit (zonder dooier, want daar zit dan weer te veel cholesterol in).
Vooral in de VS staan de winsten van McDonald’s onder druk. In mei presenteerde topman Steve Easterbrook een plan om het bedrijf "modern en vooruitstrevend" te maken. Tegelijkertijd probeert de keten het menu beter behapbaar te maken voor franchisehouders. De vele menu-onderdelen drijven de kosten op, en nog erger voor een fastfoodrestaurant, de wachttijden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl