- Redacteur Kaitlyn Cheung van Insider at in ’s werelds meest chique McDonald’s in Hongkong en was onder de indruk van het eten en de sfeer.
- Het restaurant had een saladebar en bood de klanten strakke, chic ogende menu’s aan.
- De bediening deed Cheung denken aan die van een kwaliteitsrestaurant.
- Lees ook: McDonald’s heeft hometrainers geplaatst in enkele Chinese restaurants – klanten kunnen zo calorieën verbranden terwijl hun telefoon oplaadt
De Hongkongse versies van populaire Amerikaanse fastfoodketens zijn soms beter dan het origineel. Zo is de stad beroemd om het ‘McDonald’s Next’-concept, een versie van de fastfoodfranchise die ernaar streeft om “modern en vooruitstrevend” te zijn.
Ik bezocht de gouden ‘M’ in de wijk Admiralty. Deze vestiging wordt de ‘chicste McDonald’s ter wereld’ genoemd. Dit zijn zeven dingen die me tijdens mijn bezoek opvielen.
De saladebar trok gelijk mijn aandacht
De saladebar is gebaseerd op het concept van Chipotle, een keten van Mexicaanse fastfoodrestaurants, en bevat 19 ingrediënten, waaronder verschillende soorten groenten, quinoa en sauzen.
De klanten kunnen een paar minuten de tijd nemen om hun eigen salades samen te stellen, terwijl ze wachten tot hun burgers van de keuken naar de tafel worden gebracht.
Elke maaltijd kon je zelf samenstellen
Ik bestelde enthousiast mijn eigen hamburger bij een van de vele bestelzuilen. Ik kon het brood, het vlees en de groenten voor mijn hamburger kiezen terwijl ik door de vele opties op het scherm bladerde.
Vrijwel alles was mogelijk: met of zonder broodje, vlees of een vegetarische burger van paddenstoelen, en de toevoeging van extra's zoals Parmezaanse kaas, guacamole, gekarameliseerde uien, en zelfs truffelsaus.
Nog verrassender voor mij was dat mijn op maat gemaakte hamburger minder dan 10 dollar (9,35 euro) kostte.
Het menu oogde strak en elegant
De cold brew koffie leek net uit een tv-reclame te komen. De foto's van de speciale menu's, zoals pizza en tiramisu, waren op posters geplakt en zagen er verrukkelijk uit.
Zelfs de verschillende koffiebonen werden mooi gepresenteerd, alsof het een keuze was tussen sauvignon blanc of chardonnay.
De service deed me denken aan een kwaliteitsrestaurant
Toen ik mijn bestelling bij de kassa had geplaatst, kreeg ik een nummer om op mijn tafel te zetten. Een personeelslid bracht mijn bestelling, dus ik hoefde niet eens op te staan.
Er stonden enkele thematische gerechten op het menu
Voor ongeveer 1 dollar bestelde ik krulfrietjes met een 'My Melody'-thema en een perzik frisdrank.
De frisdrank was bruisend met stukjes perzikgelei op de bodem van het drankje. De frietjes waren bedekt met cajunkruiden en een beetje doorweekt doordat ze in olie zijn gekookt.
Niks van het eten had in de verste verte ook maar iets te maken met de Japanse animeserie My Melody, maar de verpakking zag er wel leuk uit.
In Amerika kan je geen krulfriet of een brioche-broodje bestellen bij McDonald's. Ook hiermee scoorde de McDonald's Next in Hongkong bij mij punten.
Het restaurant was uitgerust met draadloze oplaadstations
De McDonald's in Admiralty lijkt ontworpen om klanten zolang mogelijk te laten blijven. Het restaurant is namelijk uitgerust met draadloze oplaadstations.
Ik was erg onder de indruk van het chique design
De ruimte van het restaurant is afgewerkt met onbewerkt eikenhout, een gladde betonvloer en eenvoudige lijntekeningen van klassieke McDonald's gerechten.
De open plafonds met zichtbare leidingen en muren met zichtbare steunbalken en voegwerk creëerden een pakhuis-gevoel. Dat zorgt ervoor dat je als klant minder bezig bent met het interieur en meer gefocust bent op het eten.