Het Europees Parlement heeft zich daarvoor woensdag uitgesproken. Een voorstel
van de Europese Commissie om zelfstandige truckers buiten de
arbeidstijdenrichtlijn voor het wegtransport te houden, werd verworpen. De
commissie gaat zich nu beraden op haar voorstel.

Onder meer het CDA en de ChristenUnie hebben zich de afgelopen tijd fel verzet
tegen het hanteren van een maximale werkweek voor zelfstandige chauffeurs.
Die moeten hierdoor na 48 uur stoppen met werken, ook als het gaat om het
bijhouden van de administratie en dergelijke.

Voorstanders van het beperken van de werkweek van zelfstandigen, zoals de
PvdA, wijzen op de verkeersveiligheid en het risico van
concurrentievervalsing.

"Absurd"
CDA-Europarlementariër Corien Wortmann reageerde teleurgesteld op de uitslag
van de stemming. Ze noemde het "absurd dat een zelfstandige chauffeur vanuit
Europa wordt verboden om een werkweek van meer dan 48 uur te maken.”
Volgens Wortmann is de wetgeving bovendien niet te controleren.

Ook de ChristenUnie ziet niets in een beperking van de werkweek voor
zelfstandige chauffeurs. Dat chauffeurs niet te lang achter het stuur mogen
zitten, is al vastgelegd in de rij- en rusttijdenwet, aldus
Europarlementariër Peter van Dalen.

PvdA-Europarlementariër Judith Merkies is wel tevreden dat het voorstel van de
Europese Commissie is weggestemd. "Geen oververmoeide en overwerkte
vrachtwagenchauffeurs op de weg'', stelt ze. Merkies denkt ook dat het
commissievoorstel het ontduiken van sociale wetgeving in de hand zou werken.
Ze doelt op constructies waarbij chauffeurs in naam zelfstandig zijn, maar
in feite slechts één opdrachtgever hebben.

Ook GroenLinks is blij dat de werkweek van zelfstandige truckers aan een
limiet wordt gebonden. "In principe moeten zelfstandigen vrij zijn hun
werktijden te bepalen, maar in dit specifieke geval kunnen ze daarmee andere
weggebruikers in levensgevaar brengen'', zegt Europarlementariër Marije
Cornelissen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl