Het bedrijf zag de omzet in de periode van februari tot en met juli met 1,6 procent groeien tot 1,57 miljard euro. De omzet van de winkels die langer dan een jaar open zijn, nam met 0,3 procent toe. Het bedrijfsresultaat (ebitda) van Maxeda verbeterde met ruim 18 procent tot 118 miljoen euro.

Maxeda kondigde eerder dit jaar aan dat het overweegt de modetak van het concern, die bestaat uit de ketens V&D, de Bijenkorf, Hunkemöller en M&S Mode, te verkopen. Het concern gaf dinsdag aan voor iedere winkelketen een aparte route te willen bewandelen bij de ,,heroriëntatie”.

Duidelijkheid

De oriëntatie op de verkoop van V&D, inclusief restaurantketen La Place, is van de zomer al gestart en verloopt volgens Maxeda voorspoedig. Het concern verwacht na de zomer duidelijkheid te hebben over de toekomst van V&D. Gesprekken over de toekomst van de andere winkelketens zullen ,,binnenkort” van start gaan. Maxeda verwacht tegen het einde van het jaar de zaken rond te hebben.

,,Maxeda heeft duidelijk beter gepresteerd dan de dalende detailhandelsmarkt en heeft hierdoor het marktaandeel vergroot”, aldus het concern. Met name de kledingketens hebben volgens het bedrijf ,,uitzonderlijk goed gepresteerd”. De inkomsten stegen met 5 procent tot 833 miljoen euro terwijl het bedrijfsresultaat (ebitda) met 88,4 procent steeg tot 48 miljoen euro.

Betere resultaten

Actief margebeleid en marketingcampagnes droegen ertoe bij dat alle winkelketens betere resultaten behaalden. V&D inclusief La Place liet de grootste winstgroei zien, aldus Maxeda.

De doe-het-zelfketens zoals Praxis en Formido hebben het moeilijk door lastige marktomstandigheden, maar ook hier wist Maxeda naar eigen zeggen marktaandeel te winnen. Zowel de inkomsten als het bedrijfsresultaat daalden met enkele procenten.

Maxeda is optimistisch over de tweede helft van het jaar. Een concrete (financiêle) verwachting gaf het concern niet.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl