- Max Verstappen en Lewis Hamilton zijn verwikkeld in een felle strijd om het wereldkampioenschap bij de Formule 1.
- Wedstrijdleider Michael Masi kreeg na de race in Saudi-Arabië flink wat kritiek.
- Intussen neemt de spanning tussen de teams van Red Bull en Mercedes toe
- Lees ook: Dit verdient Max Verstappen als hij de Formule 1 wint.
Naast Lewis Hamilton en Max Verstappen is Michael Masi misschien wel de man die de wereldtitel in de Formule 1 in 2021 het meest zou kunnen beïnvloeden.
Als de race director van de Formule 1 controleert Masi de wedstrijden, beslist hij over zaken als wanneer de rode vlaggen worden getrokken, wanneer de safety car wordt ingezet en de rechtmatigheid van inhaalmanoeuvres van coureurs.
Hoewel hij geen straffen kan uitdelen – die rol is weggelegd voor de stewards – is hij er om de FIA-regels te handhaven wanneer nodig.
Scheidsrechter zijn in een sport die zo technisch en competitief is als de Formule 1 is nooit gemakkelijk, maar Masi’s taak is des te moeilijker in het huidige gespannen klimaat waarin de teams van Red Bull en Mercedes op zoek zijn naar elk mogelijk voordeel in de titelrace.
De spanning tussen Red Bull en Mercedes neemt toe, dus is het misschien geen verrassing dat Masi onder druk staat.
Na de heftige Grand Prix van Saudi-Arabië, waarin Max Verstappen twee afzonderlijke tijdstraffen kreeg, zei Red Bull-adviseur Helmut Marko dat de behandeling van de Nederlandse coureur onevenredig hard was vergeleken met die van Hamilton.
The Telegraph meldde dat Marko de beslissingen van Masi tijdens de race "zeer eenzijdig" noemde.
Zondag zei teambaas Christian Horner van Red Bull dat de sport Masi's voorganger Charlie Whiting, die in 2019 onverwacht overleed, mist. "Ik zeg al vaak dat we overgereguleerd worden", zei Horner volgens ESPN. "Het voelt alsof er te veel regels zijn."
"Het voelde vandaag alsof de sport Charlie Whiting miste. Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar de ervaring die hij had… het is natuurlijk frustrerend, maar het is moeilijk voor Michael [Masi] en de stewards, vooral op dit soort locaties en dit soort circuits met de hoeveelheid brokstukken en de soorten bochten die er zijn, maar het is voor iedereen hetzelfde."
Horner had vooral moeite met wat hij zag als onderhandelingen tussen zijn team en Masi over Verstappens startplek na een herstart onder de rode vlag: "Ik ben dat nog niet eerder tegengekomen. Uiteraard hebben wij onze eigen argumenten naar voren gebracht, ik weet zeker dat Mercedes die van hen ook naar voren heeft gebracht. Het was gewoon erg frustrerend. We hadden niet het gevoel dat de straf, de vijf seconden straf, echt gerechtvaardigd was en we waren zeker dat Lewis gewoon tegen de achterkant van de auto van Max reed."
Niet alleen Red Bull was ontevreden. Ook Mercedes uitte zijn ongenoegen over de manier waarop de race in Jeddah verliep. Na de race van zondag drong teambaas Toto Wolff van Mercedes er bij de stewards op aan om ervoor te zorgen dat de laatste race eerlijk zou verlopen. "We zijn bevooroordeeld, natuurlijk was er van onze kant frustratie [na de eerste rode vlag]", zei hij tegen Sky Sports F1.
Wolff voegde daaraan toe: "Er moet echt naar het rijden [van Verstappen] worden gekeken. Het is hard, echt hard, misschien wel over de streep. We willen gewoon een eerlijk kampioenschap. Als het Max is [die dat wint], heb ik daar vrede mee. Maar we willen gewoon dat het [eerlijk] verloopt."
Het hectische seizoen van de Formule 1 wordt zondag afgesloten in Abu Dhabi. Hamilton en Verstappen staan in punten gelijk. Degene die voor de ander eindigt, wordt wereldkampioen.
Als Hamilton wint, komt hij op een record van acht individuele titels, terwijl Verstappen de op drie na jongste kampioen in de geschiedenis van de sport zou worden, achter Hamilton, Red Bulls laatste wereldkampioen Sebastian Vettel, en de Spanjaard Fernando Alonso.