- Dankzij de serie ‘Drive to Survive’ van Netflix werd de Formule 1 eindelijk populair op de Amerikaanse markt.
- Maar ondanks de hype, ontstaan er nu problemen die de groei in de weg kunnen staan.
- De dominantie van Max Verstappen zorgt ervoor dat de races dit jaar ‘saai’ zijn. En het helpt niet mee dat de enige Amerikaanse coureur niet presteert.
- Lees ook: Jumbo haalt bezem door sponsoring topsport en stopt ook met Max Verstappen en Grand Prix Zandvoort, in nasleep van affaire rond ex-topman Frits van Eerd
In de afgelopen paar jaar wist de Formule 1 iets gedaan te krijgen waarvan gedacht werd dat het onmogelijk was: doorbreken op de Amerikaanse markt. Maar die opmars loopt nu tegen wat nieuwe problemen aan.
Dankzij de serie ‘Drive to Survive’ van Netflix maakte veel Amerikanen kennis met de glamour en drama van de Formule 1. De serie zorgde er ook voor dat Amerikaanse adverteerders en masse bij de koningsklasse aanklopten, om zo mee te kunnen liften op de toenemende populariteit van de sport.
De Formule 1 dook ook vol in op de groei en voegde twee nieuwe races in het land toe. Daarnaast mocht Logan Sargeant meedoen als eerste Amerikaanse coureur in 15 jaar. Ook besloot Haas, het enige Amerikaanse team op de grid, zijn Amerikaanse roots te omarmen. Het plaatste een Amerikaanse vlag op de zijkant van de auto’s, nadat het afscheid nam van de Russische sponsor.
F1 mist een sterke, Amerikaanse coureur
Maar de nieuwe liefde voor de sport kan van korte duur zijn. Amerikanen hebben moeite om te blijven plakken door wat recente ontwikkelingen.
Het maakt het voor de fans niet makkelijker dat het Amerikaanse team het slecht doet (Haas staat na tien races op de achtste plek). Tot overmaat van ramp is de enige Amerikaanse coureur ook niet geweldig (Sargeant staat op een gedeelde laatste plaats en wordt altijd overklast door zijn Thais-Britse teamgenoot Alex Albon).
Christian Horner, teambaas van het dominante Red Bull Racing, werd door Bloomberg ondervraagd over de Amerikaanse groei van de sport. Volgens hem is het niet voldoende om een Amerikaanse coureur te hebben.
"Ik denk dat het een kwestie is van ze betrokken houden. Ik denk dat we uiteindelijk wel een Amerikaanse held moeten hebben. We moeten niet slechts iemand hebben die meedoet om het meedoen, maar iemand die presteert in de top van de sport, die strijdt voor kampioenschappen en overwinningen", zegt hij.
Amerikanen raken verveeld door Max Verstappen
Er is nog een ander probleem: dit seizoen is saai. Veel Amerikanen hoopten op een rits spectaculaire en vooral competitieve seizoenen, maar dat is niet het geval. Op dit moment wint Red Bull vrijwel elke race en bouwt hun topcoureur Max Verstappen een gigantische voorsprong in het kampioenschap op.
Het is dit machtsvertoon dat zijn tol eist van het Amerikaanse publiek. En dat is te zien in de kijkcijfers.
Het gemiddelde aantal kijkers dat via de Amerikaanse sportzender ESPN en ABC een race kijkt, groeide van 949.000 in 2021 naar 1,21 miljoen het afgelopen seizoen. Naar de eerste Grand Prix in Miami keken 2,6 miljoen Amerikanen. Dit jaar waren dat er slechts 1,96 miljoen. De eerste paar races van dit seizoen trokken gemiddeld zo'n 1,26 miljoen Amerikaanse kijkers, een magere groei ten opzichte van vorig jaar.
De cijfers halen het nog lang niet bij de populairste autosport van Amerika: NASCAR. Deze sport, waarbij ze vooral in ovalen racen, trok vorig jaar gemiddeld 3,03 miljoen kijkers per race.
De nieuwe F1-film met Brad Pitt in de hoofdrol zou voor wat hernieuwde interesse in de sport kunnen zorgen. Maar feit blijft dat Amerikanen weinig bereid zijn om midden in de nacht op te staan voor een race die na 15 minuten al besloten is.