Voor fans van het Amerikaanse tv-programma The Real Housewives of Beverly Hills is hij geen onbekende: Mauricio Umansky, man van actrice Kyle Richards. Zijn luxe makelaardij The Agency zette onlangs voor het eerst voet op Europese bodem met een vestiging in Amsterdam.

De uitbreiding naar Europa was allerminst gepland, vertellen Umansky en Karina Nippérus, managing director en partner van de Amsterdamse franchise tijdens een persbijeenkomst in Amsterdam. Nippérus is al twintig jaar makelaar en werkte onder meer bij Voorma & Millenaar in de regio Amsterdam. 

Dat ze nu een vestiging van The Agency gaat leiden, betekent niet dat ze altijd aan de buis gekluisterd zat voor The Real Housewives of Beverly Hills (RHOBH), die voor het eerst te zien was in 2010 en nu via Netflix te bingen is. 

Ze ontdekte de realityserie over de hoogte- en dieptepunten in de levens van rijke ‘huisvrouwen’ via haar dochter, die tijdens de lockdowns bij haar thuis zat. 

Waar veel RHOBH-fans smulden van de vrolijke en minder vrolijke gebeurtenissen in Mauricio's persoonlijke leven, was het vooral zijn business die Nippérus interessant vond.

“Ik had mijn aandelen in het makelaarsbedrijf verkocht en nog niet bedacht wat mijn volgende stap zou zijn. Ik wilde in ieder geval niet meer de traditionele makelaardij in, waarbij het aanbod in een etalage op de hoek van de straat wordt getoond. Wie ziet het daar? Daar komt de koper niet. De koper komt wel op internet en social media”, vertelt de Amsterdamse makelaar tijdens een rondvaart door de Amsterdamse grachten ter ere van de lancering van de Nederlandse vestiging. 

“Toen ik Maurcio en The Agency in The Real Housewives zag, vroeg ik me af waarom ze nog niet in Europa zaten. Ik heb toen gewoon een mail gestuurd naar het bedrijf.”

Europa lag niet in het vizier

Umansky had Europa echter nog niet in het vizier. “En daar ben ik ook open over geweest. Ik zei tegen Karina: ‘We zijn hier nog niet klaar voor. Maar tegelijk zag ik haar drive en de deals die ze maakte, altijd gebaseerd op mensen.”

Nippérus zegt haar klanten intuïtief en eerlijk te begeleiden. Ze komen bij haar vanwege haar "scherpe onderhandelingsvaardigheden, marktkennis en hoogwaardige service", leest het persbericht. 

“Ze is een geweldig mens”, aldus Umansky, die voor de gelegenheid naar Amsterdam is afgereisd. In 2011 richtte de celebrity agent samen met Billy Rose The Agency op, met het idee om de vastgoedmarkt te veranderen vanuit het luxesegment. “Omdat het makkelijker is om verandering teweeg te brengen op microniveau, vanuit een kleine markt”, vertelt hij tijdens de rondvaart.

Mauricio Umansky. Foto: The Agency
Mauricio Umansky. Foto: The Agency

“We verkopen geen herenhuis van 400 vierkante meter, maar een lifestyle", aldus Umansky. "We laten zien hoe het is om er te wonen. Dat je koffie kan drinken bij het Pulitzer Hotel en een wandeling kan maken in het park. We laten dat zien in onze marketing met bijvoorbeeld een video op social media.” 

Wie genoeg betaalt, kan zijn levensstijl zelfs door The Agency laten vormgeven met curated lifestyle, waarbij de full service-makelaar de beste restaurants, winkels of wijn voor je uitzoekt. “We zorgen voor onze klanten alsof we een hotel zijn en daarom moeten we ze goed kennen. Als het moet, weten we dat je vrouw van Chardonnay houdt”, legt hij uit.

Technologie en data zorgen er volgens hem voor dat optimaal gebruik wordt gemaakt van marktinformatie en dat klanten op hun wenken bediend kunnen worden. "Onze agenten werken wereldwijd in één CRM-systeem waarin ze in samenwerking voor onze klanten kunnen zorgen."

Deze benadering heeft The Agency geen windeieren gelegd. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot bijna veertig vestigingen in de Verenigde Staten, Canada en nu dus ook Europa. Beroemde eigendommen werden verkocht, zoals The Playboy Mansion, en grote namen waren klant, waaronder Prince en Michael Jackson.

Ook Nederlanders weten The Agency te vinden, zegt Umansky. "We hebben een goede band met enkele mooie merken en ik was ooit betrokken bij de verkoop van Ruud Gullits eerste huis in de VS, nadat hij was vertrokken bij LA Galaxy.” 

'Ook woning van 5 ton'

The Agency sluit aan bij de manier waarop Nippérus te werk gaat. Met meer social media, meer service en de puntjes op de i. "Bedden zijn meestal niet mooi opgemaakt. We zijn op zoek naar een lakenservice en ik zou graag een samenwerking aangaan met een fabrikant van beddengoed", geeft de Amsterdamse makelaar als voorbeeld.

Haar kantoor opereert in eerste instantie vanuit de Van Eeghenstraat in Amsterdam-Zuid, maar uitbreiding naar Het Gooi ziet Nippérus in de toekomst ook wel gebeuren. 

Al staat de Nederlandse huizenmarkt momenteel mogelijk op een kantelpunt vanwege de stijging van de hypotheekrente, de inflatie en de oorlog in Oekraïne, van wegvallende doelgroepen, bijvoorbeeld rijke Russen, merkt Nippérus vooralsnog niets.

Het zijn vooral expats die zich de duurdere koopwoningen kunnen veroorloven. Nippérus: “De rentestijging kan wel een effect hebben op starters, omdat het een verdubbeling van de maandlasten kan betekenen. Voor doorstromers speelt dat al minder.”

Starters en doorstromers zonder miljoenen op de bank kunnen wellicht ook bij The Agency terecht: “Momenteel varieert de prijs in het aanbod van 4 ton tot 6 miljoen euro", laat Nippérus weten. 

“Ik verkoop niet alleen in het luxesegment, maar ook leuk en mooi. Het zijn niet alleen huizen van 2,3 miljoen euro. Het mag ook een studiootje van 5 ton zijn dat een goed gevoel geeft. Ik stap gewoon op de fiets, als ik maar een mooie deal kan maken voor leuke klanten waarmee ik kan samenwerken”, vertelt ze. Of zoals Umansky het verwoordt: “Luxury is a service, not a price.”

Lees meer over makelaars: