De Amsterdamse ondernemer Joep Verbunt bedacht de supermarktdisco, een tomatengevecht op de Dam en de bubbelbadbioscoop. Nu wil hij Nederlanders aan de online matras krijgen. “Ik probeer de bullshit uit de beddenindustrie te halen.”

Opvallende, eenmalige evenementen die veel media-aandacht opleveren. Ondernemer Joep Verbunt wist de afgelopen jaren veelvuldig de publiciteit te halen met zijn creatief bureau Shoreditch Agency.

Zo organiseerde hij een tomatengevecht op de Dam met overtollige tomaten die Nederlandse telers door de Russische boycot niet kwijt konden. Ook de bubbelbadbioscoop en de discosupermarkt komen uit de koker van de 30-jarige marketeer.

Nu stort hij zich op een nieuw avontuur: de online verkoop van matrassen. Sinds dinsdag is Matt Sleeps in de lucht, een bedrijf dat één soort matras verkoopt in zes verschillende maten. Voor een exemplaar van 90 bij 200 centimeter ben je 450 euro kwijt, eentje van 160 centimeter breed kost 750 euro.

Ter vergelijking: het topmodel van Auping (90×200 cm) is 1.595 euro, aan het duurste IKEA-matras in die grootte hangt een prijskaartje van 299 euro.

De bezorging bij Matt Sleeps is gratis; in de grote steden heb je nog dezelfde dag het 25 centimeter dikke matras in huis. Gecomprimeerd, in een kartonnen doos. Dan begint de proefperiode van 100 dagen. Bevalt het matras niet, dan komt het bedrijf 'm kosteloos weer ophalen en krijg je het aankoopbedrag terug.

Matt Sleeps is niet de eerste startup die de beddenindustrie wakker wil schudden. In de Verenigde Staten timmeren Tuft & Needle en Casper al enige jaren aan de weg. Nederland kent sinds vorig jaar Bruno, een Duitse partij die online matrassen verkoopt voor vergelijkbare prijzen als Matt Sleeps.

"Bruno is een goedkope copycat van Casper", zegt Verbunt onomwonden. "We hebben hun matras samen met onze fabrikant besteld en getest. Zij leveren gewoon geen goed product. Prima als je inspiratie opdoet bij een ander bedrijf, maar denk dan wel na over wat je kunt verbeteren."

Dat zit 'm in de details. De matrassen van Matt Sleeps zijn volgens Verbunt gemaakt van betere materialen die nu beschikbaar zijn: drie lagen van latex, traagschuim en koudschuim. De hoes met geborduurd logo is volledig afritsbaar, wasbaar en waterafstotend. "De kleine details, daar heb ik me op toegelegd. Dat kan ook, omdat we maar één matras maken."

Verbunt heeft anderhalf jaar uitgebreide tests gedaan om het beste matras te vinden. Hij benaderde vier fabrikanten en vroeg ze om hun topmodel te leveren. Die zijn vervolgens getest bij drie hotelketens op zaken als drukverdeling, vochtabsorptie, luchtdoorlatendheid en duurzaamheid. Dat gebeurde in samenwerking met een groep studenten van de TU Delft.

Er rolde een winnaar uit: een matras dat gemaakt is door een van de grootste schuimproducenten ter wereld, The Vita Group. Dat matras verkoopt Matt Sleeps nu.

Scherpe prijs

Slechts een soort dus, niet verschillende modellen. Dat is volgens Verbunt ook helemaal niet nodig. "Ik probeer de bullshit uit de beddenindustrie te halen. Fabrikanten hebben tientallen modellen en komen elk half jaar met een nieuwe. Ze innoveren om het innoveren, alleen om meer geld te kunnen vragen. Terwijl de consument gewoon een goed product wil zonder er de hoofdprijs voor te betalen."

Verbunt kan naar eigen zeggen kwaliteitsmatrassen leveren voor een scherpe prijs, doordat hij geen showrooms en verkopers in dienst heeft. De matrassen van Matt Sleeps komen rechtstreeks uit de fabriek.

Uitproberen kan thuis, 100 dagen lang. "Ik houd er rekening mee dat een op de tien matrassen terugkomt", zegt Verbunt. "Die worden gedoneerd aan bijvoorbeeld een goed doel. Daarover zijn we nu met enkele partijen in gesprek."

Klantervaring

In de optiekmarkt duiken vergelijkbare spelers op zoals online brillenwinkel Ace & Tate, die met een webshop vol betaalbare monturen de strijd aangaat met de Pearles en Hans Anders' van deze wereld. Matt Sleeps wil iets vergelijkbaars doen voor de beddenbranche.

Daarbij is de klantervaring cruciaal. Traditionele beddenwinkels kunnen wat dat betreft een hoop verbeteren, vindt Verbunt. "Drieënhalf jaar geleden wilde ik een goed matras kopen van mijn eerste salaris. Ik moest woonboulevards af, had te maken met opdringerige verkopers en zag hoge prijzen. Uiteindelijk heb ik nog jaren op mijn IKEA-matras uit mijn studententijd geslapen."

Verbunt wil "het aankoopproces weer leuk maken". De website van Matt Sleeps is bewust simpel gehouden, zonder technische termen en met duidelijke uitleg. "Als je op de site kijkt, zie je niemand slapen. Een bed is veel meer dan dat. Als je aan thuis denkt of aan de perfecte zondagochtend, denk je aan je bed."

Speciale evenementen

Het matrassenproject heeft Verbunt zelf gefinancierd. De kosten? "Zeker wel een ton." Hij overwoog om een investeerder te zoeken, maar zag daar vanaf. "Nu heb ik iets kunnen maken waar ik helemaal achter sta. Van de rits tot de foto's op de website. Iedere pixel die je daar ziet, heb ik over nagedacht."

Verbunt staat nu wel open voor een investeerder om te kijken hoe het matrassenbedrijf uit kan breiden naar het buitenland. En om in Nederland marktaandeel te winnen, want dat is doel nummer een. "Over twee jaar zijn we hopelijk hét merk dat je kiest als je een kwaliteitsmatras wilt."

Daarbij leunt Verbunt op de expertise van zijn pr- en evenementenbureau Shoreditch Agency, dat nauw betrokken is bij Matt Sleeps. "Normaal gesproken doen we alleen de marketingcampagne voor een bepaald merk. Nu hebben we een heel product, van a tot z. De creatieve ideeën kan ik inzetten voor mijn eigen merk."

Verbunt wil speciale evenement opzetten rondom de matrassen, vergelijkbaar met de supermarktdisco en het tomatengevecht op de Dam. "Zo hebben we al met forteiland Pampus gesproken over een evenement met de naam 'voor Pampus liggen'. En ik ben bezig met iets dat in het verlengde ligt van de bubbelbadbioscoop."

Het is een relatief goedkope manier om de media te halen, geeft Verbunt aan. En je koppelt het product aan een tof evenement. "Mensen vinden matrassen hartstikke suf. De uitdaging is om het sexy te maken."