- Matt Johnson is een cognitieve neurowetenschapper en de auteur van het marketingboek ‘Blindsight’.
- Hij zegt dat consumenten worden aangetrokken tot advertenties door het gebruik van contrasterende kleuren, het uitlokken van emotionele reacties en het stellen van vragen.
- Johnson legt uit hoe je de aantrekkingskracht van advertenties kunt weerstaan.
- Lees ook: Ook voor mkb’ers kan TikTok interessant zijn – 5 tips over hoe je de hippe video-app als bedrijf kunt benutten.
Marketeers besteden veel tijd en geld aan het zoeken naar een manier om onze aandacht te trekken. Of het nu op sociale media is of via banneradvertenties op websites, ze hebben slechts enkele seconden om onze aandacht te pakken.
De cognitieve neurowetenschapper Matt Johnson is co-auteur van het boek ‘Blindsight: The (Mostly) Hidden Ways Marketing Reshapes Our Brains’. Hij schreef dit boek samen met Prince Ghuman, een hoogleraar in neuromarketing. Samen zijn ze tevens de oprichters van Pop Neuro, een certificeringsprogramma voor marketeers, brand managers, reclamebureaus en dergelijke, gewijd aan de ethische toepassing van neurowetenschap op marketing.
“Ik deed onderzoek naar de neurowetenschappen van taalverwerking en taalontwikkeling door deelnemers in fMRI-machines (functionele kernspintomografie) te stoppen”, zegt Johnson. “Maar ik voelde dat ik iets anders moest gaan doen, dus ging ik naar Shanghai in China. Daar begon ik bedrijven te adviseren. Toen ik terugkwam in de Verenigde Staten, richtte ik me vooral op het bestuderen van het raakvlak tussen neurowetenschappen, psychologie en marketing.”