Vind je het lastig om in de media zichtbaar te zijn met je webwinkel? Vijf simpele stappen om het wel te laten lukken. 

1) Schrijf en verstuur persberichten

Als je nieuws hebt, verspreid het. Als je geen nieuws heb, creëer het. Te lang
geen nieuws verspreiden zou een signaal voor jezelf moeten zijn dat je stil
staat. Zorg voor een goed persbericht, vol met belangrijke zoekwoorden.
Hiermee trek je een groot publiek naar jouw site.

2) Schrijf artikelen

Probeer de lol van het schrijven onder de knie te krijgen. Bladen zijn continu
op zoek naar content en jij kan hen daarbij helpen. Verdiep je in de bladen
en weet welk blad past bij jou en vice versa. Soms wordt een leuk artikel
(dat niet eens hoeft te gaan over jouw bedrijf of product) veel sneller
geplaatst dan een persbericht. Exposure in een blad is echt nog steeds veel
waard.

3) Geef een lezing

Probeer ook de kunst van het spreken in het openbaar onder de knie te krijgen.
Op een podium staan met een goed verhaal komt jouw expertstatus echt ten
goede. En dat is juist ook het mooie aan lezingen geven, het dwingt je goed
na te denken over jouw verhaal. Wat wil je eigenlijk delen met je publiek?
Stuur een mooi (kort!) overzicht aan een sprekersbureau of een
event-planner, zet je zelf ook bij hen op de kaart.

4) Word gastblogger

Het belang van bloggen hoef ik je hopelijk niet meer uit te leggen. Maar
buiten je eigen site kun je ook een heleboel leuke dingen doen met je
verhalen. Benader een blad of een online community met het idee om als
gastblogger een reeks aan blogs schrijven. Zo trekken zij ook weer nieuwe
bezoekers aan, wordt hun site rijker qua content en profiteer jij van
zichtbaarheid in een nieuwe ongeving. Je blogs moeten er wel op gericht
zijn om je publiek iets te leren, niet te verkopen.

5) Radio optreden

Geloof het of niet maar op de radio komen is niet zo heel moeilijk. Er zijn
zoveel (lokale) stations, en ook zij zoeken continu naar leuke items.
Probeer de producer van een programma te achterhalen en bel hem of haar. Dan
hebben ze alvast je stem gehoord (belangrijk!) en is er direct persoonlijk
contact. Zorg dat je geen verkooppraatje houdt, maar kom met een idee voor
een item. Denk mee in hun behoefte, leuke radio maken. Stuur altijd een
follow up zodat ze je gegevens bij de hand hebben.

Lees ook:

Martine Chambone: 9 tips voor e-mailmarketing die wél
werkt
Martine Chambone: Stop met jagen op je klant, start met
delen
Wat je kunt doen aan verlaten shopping carts

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl