- Supermarkt Jumbo en snoepleverancier Mars liggen met elkaar in de clinch over de prijzen van de producten van Mars.
- Chocoladerepen zoals Mars, Twix en Snickers, en dierenvoeding zoals Pedigree zijn daarom tijdelijk niet verkrijgbaar in de webshop en winkels van Jumbo.
- Jumbo en Mars willen geen details geven, maar Jumbo zegt wel dat ze “geconfronteerd wordt met zeer sterke prijsstijgingen vanuit leveranciers van A-merken”.
- Lees ook: Jumbo werkt met prijssegmentatie waardoor dezelfde producten in het ene filiaal goedkoper kunnen zijn dan in het andere: 5 opvallende voorbeelden
Wie hoopt een Mars, Snickers, Twix of dierenvoeding zoals Pedigree en Whiskas in de Jumbo te scoren, grijpt helaas mis. De supermarkt en de snoepleverancier liggen namelijk met elkaar in de clinch over de prijs voor de producten en dus zijn ze tijdelijk niet beschikbaar in de webshop en winkels van Jumbo.
“Het klopt dat deze producten op dit moment beperkt verkrijgbaar zijn”, bevestigt een woordvoerster van Jumbo na berichtgeving door RTL Z. “Vanzelfsprekend vinden we dit vervelend voor onze klanten en we doen er alles aan om goede alternatieven te bieden.”
Over de gesprekken met Mars wil Jumbo geen details geven. Wel geeft de zegsvrouw aan dat de supermarkt momenteel wordt geconfronteerd met zeer sterke prijsstijgingen vanuit sommige leveranciers van A-merken. “We begrijpen dat bepaalde prijsstijgingen vanuit onderliggende kostenstijgingen onvermijdelijk zijn, maar sommige prijsstijgingen zijn voor ons niet te verklaren.”
Sinds de oorlogsuitbraak in Oekraïne is de inflatie in Europa hard opgelopen. Tal van fabrikanten verhogen de laatste tijd in rap tempo hun prijzen. Supermarkten doen dat ook, omdat anders hun marge onder druk komt te staan. Maar ze zijn tegelijk huiverig, want als ze alle toegenomen kosten doorberekenen aan hun klanten dan bestaat het risico dat die hun boodschappen liever elders gaan doen.
Mars zegt op zijn beurt dat supermarkten en hun leveranciers ieder jaar nieuwe afspraken maken. "Normaliter worden deze gesprekken afgerond voordat de overeenkomst van het jaar ervoor ten einde loopt. Ook dit jaar is dat met de meeste supermarkten gelukt. Wanneer dit echter niet het geval is en er ook nog geen nieuwe overeenkomst is, kunnen partijen besluiten de bestellingen of leveringen op te schorten."