Het wil maar niet vlotten met duurzame supermarkt Marqt. Eerder stapte de vrijwel voltallige raad van commissarissen op, waaronder ook oprichter Quirijn Bolle en afgelopen maand vertrok topman Joost Leeflang. Nu gaat de duurzame supermarktketen ook snoeien in het aantal filialen.

De grote filialen van Marqt gaan weg. De supermarktketen wil voortaan geen meer winkels met een oppervlakte groter dan 750 vierkante meter. Dit melden zowel AD als Het Parool.

De oppervlaktekrimp heeft alles van doen met het assortiment: met een beperkt vloeroppervlak kan ook het assortiment beperkt blijven met een focus op de goedlopende producten.

Dit bekent onder meer dat voor het in 2010 geopende filiaal in The Bank bij het Amsterdamse Rembrandtplein geen plaats meer is. Niet rendabel in een binnenstadlocatie, laat Marqt weten. De keten is nog op zoek naar een alternatieve winkellocatie in de buurt.

Ook in Den Haag sluit een vestiging de deuren. Het probleem van de grote vestigingen is dat die ook veel verschillende producten moet kunnen aanbieden – onvermijdelijk dat een deel niet voor de uiterste verkoopdatum verkocht wordt en dat een deel onrendabel is.

Marqt moet nieuwe strategie vinden

Nou was rendabiliteit sowieso niet de allersterkste kant van de in 2006 opgerichte keten. Sterker, het bedrijf, dat 18 vestigingen telt in Amsterdam, Den Haag, Haarlem en Rotterdam heeft nog nooit winst gemaakt.

Hoewel de Nederlandse consument steeds meer uitgeeft aan duurzaam eten, plukte Marqt daar duidelijk de vruchten niet van. In 2017 stapten onder meer Triodos Bank en investeringsmaatschappij Social IV in het bedrijf, maar ook die konden de verliezen niet stoppen, meldde RTL Z afgelopen maand.

En de plannen leken zo mooi. Medio 2018 trok de keten de 51-jarige zwaargewicht Joost Leeflang aan als directeur om leiding te geven aan de uitbreiding. Leeflang, een voormalige Philips-manager afkomstig uit de koker van Social IV, kreeg de opdracht mee 40 tot 60 winkels te realiseren.

Maar in plaats van groei volgde een sanering, het vertrek van de oprichters, een strategische krimp van de winkels en Leeflang die na een jaar vertrok.

Lees meer over boodschappen doen: