Marqt gaat verder zonder medeoprichter Meike Beeren. Na dertien jaar bij de duurzame supermarktketen vertrekt ze naar een headhuntersbureau in Wassenaar. Beeren was al enige tijd geen CEO meer en hield zich de laatste tijd bezig met business-development bij de supermarktketen.

Meike Beeren richtte Marqt in 2005 op samen met Quirijn Bolle en drie jaar later werd de eerste winkel geopend. De supermarktketen richt zich op duurzaam voedsel en heeft inmiddels vijftien winkels in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Haarlem.

Omdat ze volgens een woordvoerder van Marqt aan een nieuwe uitdaging toe was, is ze op 3 september begonnen als partner en headhunter bij The Executive Network (TEN), meldt Distrifood.

Dat Wassenaarse bureau houdt zich bezig met het invullen van directie, bestuur- en commissarisposities in onder meer de zakelijke en financiële dienstverlening, agro & food en FMCG & retail.

Joost Leeflang was eind juni al aangetreden als nieuwe bestuursvoorzitter van Marqt en hij moet de gewenste verdere groei gaan realiseren. Marqt wil het aantal vestigingen minimaal gaan verdubbelen en ziet op termijn ruimte voor zestig winkels in Nederland.

Marqt heeft nog nooit winst gemaakt

Uit de laatste jaarrekening blijkt volgens RTL Nieuws dat de supermarktketen nog steeds geen winst maakt, ondanks dat we met z'n allen steeds meer geld uitgeven aan duurzaam eten. Volgens retailexperts heeft Marqt wel een goed concept, maar zijn prijzen te hoog en is de marketing beroerd.

Beeren zei in 2015 in Het Parool dat Marqt zich nooit blind zal staren op winstcijfers: "Winst maken is nodig voor een duurzame groei. Maar winst zal nooit gemaakt worden ten koste van anderen en is geen doel op zichzelf. Kwaliteit en prijs gaan hand in hand."

Wel beaamde ze toen dat de marketing van de supermarktketen een stuk beter kan: "We hebben de afgelopen jaren te weinig aandacht besteed aan wie onze klant zou kunnen zijn en hoe we die kunnen bereiken."

Medeoprichter Quirijn Bolle is nog altijd als voorzitter van de Raad van Commissarissen actief bij Marqt en hij beloofde vorig jaar tegen NRC dat de keten nu eindelijk wel winst zou gaan maken. Maar nu het deze zomer een verlies van 1,1 miljoen euro bleek te zijn, zeggen retailexperts tegen RTL Nieuws dat het geduld van de aandeelhouders op dreigt te raken.

Beeren zal die druk niet meer voelen. Zij is al sinds vorige week aan het headhunten en moet dus van een afstand gaan bekijken of Marqt het met zijn duurzame principes vol zal weten te houden in de harde supermarktwereld.

LEES OOK: Dit moet het nieuwe V&D doen om Wehkamp, Zalando en Bol.com te verslaan